Rusza sezon urlopowy, ruszają sobotnio-niedzielne pociągi na pojezierze. Będą cztery i zabierzemy się nimi do września. Ceny niskie – 45 km kosztuje 11,70 zł w jedną stronę, opłata za rower wynosi 7 zł. Trzeba być cierpliwym – podróż trwa 80 minut, a przystanki końcowe/początkowe to Chełm i Włodawa. Przypominamy wszystkim że stacja Włodawa znajduje się w Orchówku, czyli ok. 5 km od perły pojezierza, jeziora Białego.
Zaniedbany dziś budynek stacji kolejowej powstał tuż przed wojną w 1939 roku i nazywał się wtedy Bug Włodawski. Nazwę na Włodawa zmieniono dopiero w 1951 roku. Co ciekawe, tor biegnie jeszcze kilkaset metrów za nią i kończy się około kilometra przed granicą na Bugu.
Na trasie zaliczymy 10 przystanków, m.in. w Rudzie Hucie, Majdanie Stuleńskim i Okunince – Jezioro Białe.
A oto rozkład jazd pociągów. Warto sobie zapamiętać godziny odjazdu lub zapisać:
- 22881 Chełm 7:35 Włodawa 8:54 27VI – 27 IX Kursuje w soboty i niedziele
- 22883 Chełm 15:10 Włodawa 16:29 27 VI – 27 IX Kursuje w soboty i niedziele
- 22886 Włodawa 9:15 Chełm 10:33 27 VI – 27 IX Kursuje w soboty i niedziele
- 22888 Włodawa 16:56 Chełm 18:15 27 VI – 27 IX Kursuje w soboty i niedziele
Co ciekawe, wszystkie rozjazdy na stacji posiadają napęd ręczny. Regularne połączenia zawieszono jeszcze w listopadzie 2002 roku. W 10 lat później uruchomiono połączenia weekendowe.
Warto dodać, że w grudniu 2019 roku rząd ogłosił program Kolej+, czyli „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2028 roku”. W jego ramach, zadania inwestycyjne będą mogły być sfinansowane w 85 proc. ze środków programu, a w 15 proc. ze środków samorządowych.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A zaproponowała marszałkowi województwa lubelskiego rozważenie możliwości rewitalizacji linii kolejowej nr 81 Chełm-Włodawa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
- Marszałek województwa lubelskiego wskazał, że w związku z potrzebą przeznaczenia części przyszłej alokacji na zakup taboru kolejowego, inwestycja może być rozważana jako projekt rezerwowy w przyszłej perspektywie UE. Należy mieć jednocześnie na uwadze, że docelowe parametry techniczno-eksploatacyjne linii kolejowych określane są na etapie analiz studialnych, które dotychczas nie zostały przeprowadzone dla linii Chełm-Włodawa – pisze Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, odpowiadając na zapytanie poseł Anny Dąbrowskiej Banaszek z okręgu chełmskiego.