(Fot. Jacek Barczyńsk
Poseł Zbigniew Matuszczak (SLD) od 2008 r. interweniuje i koresponduje najpierw z ministrem infrastruktury, a następnie z ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w sprawie remontu dworca Chełm-Miasto. Wszystkie obietnice, jakie otrzymywał okazywały się bez pokrycia.
W odpowiedzi na przedostatnią interpelację Poseł Matuszczak poza kolejną, czczą deklarację otrzymał jego zdaniem zupełnie zbędny, szczegółowy opis historii i stanu technicznego dworca. Tak, jakby chełmianie nie wiedzieli, jak ten dworzec wygląda. W tej sytuacji Poseł uznał, że autorzy zlekceważyli sam problem, ale też i jego interpelację.
W ostatniej odpowiedzi minister transportu zmienił front. Już nie obiecuje, że kolejarze wyremontują dworzec. Poinformował natomiast, że Spółka PKP S.A. skłania się do podjęcia decyzji o rozbiórce obecnego obiektu i wybudowania nowego o powierzchni odpowiedniej do liczby korzystających z tego dworca podróżnych.
Już w końcu marca Zarząd PKP S.A. zlecił wyspecjalizowanej spółce opracowanie programu inwestycyjnego "Przebudowa dworca kolejowego Chełm Miasto”. Jeśli zarząd gotowy program zatwierdzi, to kolejnym krokiem będzie przedłożenie go do zatwierdzenia ministerstwu wraz z wnioskiem o przydzielenie środków na ten cel z budżetu państwa.
Andrzej Massel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, który podpisał się pod odpowiedzią na ostatnia interpelację zakłada, że ostateczne decyzje mogą być podjęte do 30 lipca. Wynika z tego, że rozpoczęcie przebudowy dworca możliwe będzie najwcześniej w 2013 r.
Dworzec Chełm Miasto pochodzi jeszcze z lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia i nawet jak na ówczesne warunki już wydawał się prymitywny. Jego obecną wizytówką jest nieczynny piec węglowy w poczekali i stojąca na zewnątrz TOI-TOI-ka.
Czy jest szansa, że tym razem minister i kolejarze spełnią dane posłowi i chełmianom obietnice? Sam Matuszczak ma wątpliwości. Jego zdaniem w ostatniej odpowiedzi za dużo jest takich sformułowań, jak "spółka skłania się”, "jeśli”, czy "decyzje mogą być podjęte”. Mogą, czyli nie muszą? Jacek Barczyński
Przepustowość
Dworzec Chełm –Miasto położony jest przy linii kolejowej Warszawa-Dorohusk. W ciągu roku obsługuje około 120 tys. podróżnych i 10,8 tys. zatrzymań pociągów. Szacowany koszt jego przebudowy to pół milionów złotych.