Amerykańska fotografka Sally Mann będzie w środę (16.12) bohaterką pierwszego spotkania z cyklu "Wokół fotografii” w Chatce Żaka.
Najbardziej znane dzieła Mann to cykl kontrowersyjnych zdjęć jej dzieci "Immediate Family” i jeszcze bardziej kontrowersyjny cykl "What Remains”. Drugi, wystawiany m.in. w The Corcoran Gallery of Art w Waszyngtonie i Galerie Karsten Greve w Paryżu oraz wydany w formie albumu, jest medytacją nad życiem i tym, co po nim pozostaje, nad śmiercią i pamięcią.
Na cykl "What Remains” składają się fotografie przedstawiające m.in. kości i skórę po zmarłej suce autorki, ślady po pościgu policji za uciekinierem i scenę jego samobójstwa na posesji artystki, zbliżenia rozkładających się ciał ludzi, którzy ofiarowali je na cele naukowe i pole walki koło Antietam Creek, na którym rozegrała się najbardziej krwawa bitwa podczas Wojny Secesyjnej w Ameryce Północnej.
W czasie tamtej wojny najpopularniejszą techniką fotograficzną była metoda mokrej płyty kolodionowej, nazwana tak od kolodionu, substancji, którą stosowali również medycy wojskowi do leczenia ran, powodując często śmierć pacjenta.
Większość zdjęć do cyklu "What Remains” Mann wykonała archaiczną techniką kolodionową. I, jak widać, nie tylko dlatego, że daje ona sepiowy, postarzający efekt, i że stwarza możliwość uzyskiwania negatywów o dużym formacie, co nadaje papierowym kopiom wartości ekspozycyjne.
Podczas spotkania zatytułowanego "Sally Mann – Nieustraszona” zdjęcia amerykańskiej fotografki zostaną pokazane w postaci slajdów. W programie także wykład monograficzny Marcina Sudzińskiego, krótkie omówienie metody mokrej płyty kolodionowej w kontekście poszukiwań Sally Mann oraz prezentacja kamery wielkoformatowej na klisze 24x30 cm z obiektywem z drugiej połowy XIX w. i kasetą na szklane płyty – sprzętu, jaki używany jest w procesie mokrego kolodionu.
Początek o godz. 17. Miejsce: Akademickie Centrum Kultury UMCS "Chatka Żaka”, ul. Radziszewskiego 16.
Wstęp wolny.