Najwygodniejsza jest sytuacja właściciela budynku, który może wykonać termomodernizację w całości z własnych funduszy. Wtedy po zrealizowaniu modernizacji od razu koszty eksploata-cyjne są znacznie obniżone.
Na ogół jednak właściciele budynków korzystają z różnych form pomocy finansowej oraz z kredytu.
Jeśli chcemy skorzystać z pomocy państwa przewidzianej w Ustawie Termomodernizacyjnej, to pierwszą czynnością rozpoczynającą nasze działania powinno być wykonanie audyty energe-tycznego. Następnie właściciel kieruje do banku kredytującego dokumenty niezbędne do uzyska-nia kredytu: wniosek kredytowy z wymaganymi przez bank załącznikami; wniosek o przyznanie premii termomodernizacyjnej oraz audyt energetyczny.
Bankiem kredytującym jest każdy bank, który zawarł z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę w sprawie udzielania kredytów i w sprawie przekazywania premii termomodernizacyjnej przewidzianej w ustawie. Wykaz banków jest publikowany na stronie internetowej BGK: http://www.bgk.com.pl.
Wybór odpowiedniego banku jest ważną sprawą. Poszczególne banki mają własne szczegółowe zasady dotyczące wysokości oprocentowania oraz zasad zabezpieczenia i spłaty kredytu. Dlatego przed złożeniem wniosku kredytowego trzeba zapoznać się z ofertami poszczególnych banków i wybrać ten, którego warunki najbardziej nam odpowiadają.
Bank zawiera z inwestorem umowę kredytową, w której zawarte są wszystkie ustalenia doty-czące udzielenia i spłaty kredytu. Umowa jest zawierana z warunkiem, że obowiązuje dopiero po przyznaniu premii termomodernizacyjnej.
Następnie umowa jest kierowana z wnioskiem o przyznanie premii i audytem energetycznym do Banku Gospodarstwa Krajowego.
BGK weryfikuje audyt lub zleca ją innej instytucji. Po pozytywnym wyniku audytu i stwierdzeniu, że spełnione są warunki kredytowania, BGK zawiadamia inwestora i bank kredy-tujący o przyznaniu premii termomodernizacyjnej i wysokości tej premii. Po tej decyzji kredyt może być uruchomiony, a inwestycja realizowana. (e)