Marek Wyrostek, specjalista Technicznego Wsparcia Klienta, Plus GSM
Decydując się na kupno telefonu komórkowego trzeba wcześniej zastanowić się, do czego ma on służyć, a dopiero potem dokonać wyboru modelu. Jeżeli klientowi potrzebny jest po prostu telefon bez dodatkowych funkcji, może to być zwykła „słuchawka” – najprostszy model telefonu. Jeżeli ktoś dużo podróżuje, warto wybrać telefon, który ma długi czas czuwania, nie trzeba się wtedy martwić o ładowanie baterii. Jeżeli zależy nam na dużej liczbie kontaktów, wtedy właściwym wyborem jest model, który ma dużą pamięć. Osoba, która pracuje w ciężkich warunkach (np. na budowie) powinna wybrać telefon odporny na pył i inne zewnętrzne czynniki. Wybór jest oczywiście uzależniony od tego, czego oczekujemy od telefonu. Są modele umożliwiające odbieranie faksów, poczty elektronicznej, czy też dające dostęp do Internetu, np. przykład Nokia 9210i .
Jeśli chodzi o długość czuwania baterii, funkcjonalność telefonu, ergonomię i czytelność menu, przodownikiem jest bez wątpienia Nokia. Inne firmy, np. Samsung lub Siemens z powodzeniem starają się dorównać swojemu konkurentowi. Menu Ericssona i Motoroli są może mniej czytelne niż Nokii, ale mają też swoich zwolenników.
Telefon komórkowy może mieć każdy, kto jest w stanie przedstawić dokument o zatrudnieniu. W przypadku osób niepracujących konieczne jest przedstawienia poświadczenia zameldowania z Urzędu Gminu lub Urzędu Miasta. Ci, którzy nie są wstanie lub nie chcą przedstawić tych dokumentów mogą wybrać telefon typu pre-paid, w którym mamy do wykorzystania określoną sumę pieniędzy, uzupełnianą za pomocą karty.
Od lutego br. działa tzw. „Strefa Plusa” – jest to rozwiązanie, które ma zastąpić telefon stacjonarny. Tworzona jest strefa, w której użytkownik telefonu komórkowego może wykonywać tańsze połączenia z telefonami stacjonarnymi lub komórkowymi z naszej sieci. W obrębie jednej strefy zapłacimy 36 gr. za minutę połączenia w godzinie szczytu. Strefę można przenieść w inne miejsce wtedy, gdy np. wyjeżdżamy na wakacje lub zmieniamy mieszkanie. Zyskujemy więc tanie połączenie porównywalne z cenami sieci stacjonarnych połączone z mobilnością, którą daje telefon komórkowy. Dzięki temu komórka przestaje być luksusem, staje się czymś, co może wyprzeć telefon tradycyjny.
Telefonia komórkowa ma wiele zalet. Przede wszystkim nie jest przywiązana do ściany, jeste zawsze osiągalny. To nie tylko słuchawka – to także okienko do banku, dzięki której można dokonywać operacji bankowych, sklep – bo można robić zakupy przez komórkę i narzędzie pracy – swoje biuro mamy cały czas przy sobie. Dlatego telefon komórkowy to lepsze rozwiązanie od telefonu stacjonarnego. (TK)