Na biurko wojewody lubelskiego trafił właśnie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drogi ekspresowej S12 na odcinku Chełm - Dorohusk. Po wydaniu decyzji będą mogły rozpocząć się prace budowlane.
Chodzi o blisko 23-kilometrowy odcinek, który przebiegać będzie po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny mocno zurbanizowane i cenne przyrodniczo. – Początek zaplanowano w miejscowości Antonin, gdzie S12 łączyć się będzie z budowaną obwodnicą Chełma. Dalej odsunie się na południe od DK12. Ominie m.in. rezerwat przyrody Roskosz oraz miejscowość Pławnice – mówi Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Za Teosinem, gdzie planowana jest budowa Miejsc Obsługi Podróżnych, droga przekroczy linię kolejową nr 7 relacji Warszawa-Dorohusk. Trasa prowadzić będzie do przejścia granicznego z Ukrainą w Dorohusku.
– Powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Planowanych jest 16 wiaduktów, w tym trzy wiadukty kolejowe, 50 przejść dla zwierząt oraz węzeł drogowy Dorohusk – wymienił Czech. Inwestycja powstanie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad. Realizowana jest przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Wartość umowy na zaprojektowanie i budowę drogi to 1 mld zł.
Odcinek Chełm - Dorohusk będzie jednym z fragmentów planowanej drogi ekspresowej S12 między Piaskami i Dorohuskiem, o łącznej długości 75 km. – Wyłoniliśmy już wykonawcę dokumentacji projektowej Obecnie trwają prace dokumentacyjne – dodaje Mirosław Czech.
Blisko 23-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S12 z Chełma do Dorohuska na granicy z Ukrainą powstanie z dofinansowaniem w ramach Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility – CEF) na lata 2021-2027. Łącznie Komisja Europejska przyznała ponad 102 mln euro dofinansowania. – Wraz z budową odcinka drogi ekspresowej Chełm-Dorohusk, zrealizujemy także drogi dojazdowe dedykowane do obsługi przejścia drogowego w Dorohusku, na odcinku ok. 2,5 km, od planowanego węzła Dorohusk w Okopach w kierunku granicy, po obu stronach jezdni. Inwestycja będzie sfinansowana przez wojewodę lubelskiego – kończy dyrektor GDDKiA w Lublinie.