Dzisiaj miasto ogłosiło przetarg na przebudowę ul. Krochmalnej. Obok niej ma powstać duży plac postojowy dla autobusów. Wszystko ma być gotowe najpóźniej w czerwcu 2022 r., miesiąc przed finałem budowy nowego dworca autobusowego przy Młyńskiej. To już ostatni z przetargów związanych z tą inwestycją.
Zmiany mają zajść na odcinku ul. Krochmalnej między Cukrowniczą a rondem Sportowców. Sama jezdnia nie będzie poszerzana, ani nawet zbytnio się nie zmieni, bo projekt przewiduje przede wszystkim wymianę krawężników oraz wierzchniej warstwy asfaltu. Bardziej zmieni się otoczenie ulicy.
Między jezdnią ul. Krochmalnej a torami kolejowymi zaprojektowano duży plac parkingowy na terenach, na których znajduje się dzisiaj baza firmy Schenker. – Przewidziano ponad 120 miejsc postojowych dla busów i autobusów – zapowiada Justyna Góźdź z biura prasowego Ratusza. Wjazd na plac postojowy będzie poprowadzony na przedłużeniu ul. Cukrowniczej, zaś wyjazd bliżej ronda Sportowców.
Z placu na 120 pojazdów mają korzystać autobusy oczekujące na wjazd na nowy Dworzec Metropolitalny, który ma powstać między ul. Gazową a Młyńską. Autobus, który zakończy kurs w Lublinie, wysadzi pasażerów na peronie nowego dworca, po czym odjedzie na plac postojowy przy Krochmalnej. Gdy kierowca skończy przerwę i nadejdzie pora odjazdu, autobus wyruszy z postoju na dworzec.
Dla kierowców czekających na odjazd, ale też dla kierowców komunikacji miejskiej, powstanie budynek socjalny. – W budynku przewidziano szatnie dla kierowców komunikacji miejskiej wraz z zespołem toalet i natryskiem oraz część socjalną z aneksem kuchennym i jadalnią dla pracowników budynku oraz kierowców oczekujących na kurs – wylicza Justyna Góźdź.
Co jeszcze ma się zmienić w tej okolicy? Chodniki wzdłuż ul. Krochmalnej mają być nieco odsunięte od jezdni, by słupy trakcji trolejbusowej nie zabierały już miejsca pieszym. – Roboty drogowe związane z rozbudową ulicy Krochmalnej oraz powstaniem nowych dróg obejmą także m.in. budowę kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej oraz przebudowę oświetlenia ulicznego i trakcji trolejbusowej – dodaje Góźdź. Konieczna będzie też przebudowa części wodociągu.
Termin składania ofert przez firmy budowlane zainteresowane takim zleceniem został wyznaczony na 20 października. Jest jednak niemal pewne, że wykonawcy zgłoszą pytania do projektu i miasto będzie musiało przesuwać termin składania ofert, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Wybrany w przetargu wykonawca będzie musiał się uporać ze zleceniem do 30 czerwca 2022 r.
W toku jest wciąż przetarg na budowę samego dworca i przebudowę przyległych dróg. O to zlecenie stara się sześć firm, a najtańsza z nich (warszawski Budimex) życzy sobie 231 mln zł, czyli o niecałe 5 mln więcej niż spodziewali się wydać miejscy urzędnicy. Wszystko wskazuje na to, że władze Lublina zdecydują się na zwiększenie wydatku o brakującą kwotę. W toku jest również przetarg na budowę dodatkowych dróg, które połączą ul. Lubelskiego Lipca ’80 z Dworcową i al. Piłsudskiego.