Od piątku otwarte ma być przejście podziemne łączące pl. Dworcowy i gmach dworca z peronami stacji Lublin Główny. Podróżni nie będą już musieli chodzić naokoło przez ul. Pocztową, Kunickiego oraz skwer. Po niedzieli ma ruszyć budowa toru przy peronie I, a wszystkie prace na stacji mają się skończyć w marcu 2021 r.
To ma być koniec problemów z dotarciem z kas biletowych do pociągu. Podróżni byli zmuszeni do chodzenia naokoło, bo zagrodzono im część tunelu pod peronami. Podziemne przejście po kawałku rozbierano i budowano od nowa. – Stare nie spełniało już wymaganych warunków – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
W środę kolejarze pochwalili się ukończeniem budowy ostatniego odcinka betonowego tunelu dla pieszych. – W piątek zostanie otwarty – potwierdza Andrzej Kuśmierczyk, dyrektor projektu. – Podróżni będą mogli przejść bezpośrednio z kas biletowych do peronów – mówi rzecznik. – Na pewno będzie to skrócenie czasu dojścia o kilka do kilkunastu minut.
Podziemny tunel nie jest jeszcze wykończony: wciąż widać tu goły beton ścian i posadzek oraz płyty paździerzowe. To ma się zmienić, bo całość ma być wyłożona granitem. – Jest już zamówiony – zapewnia Kuśmierczyk.
Jeżeli wszystko dobrze pójdzie, to efekty prac wykończeniowych zobaczymy w grudniu.
Po niedzieli powinien się rozpocząć następny etap robót na stacji Lublin Główny, gdzie sukcesywnie rozbierane i odtwarzane są kolejne perony. Prace zaczęły się od peronu 3 i stopniowo przybliżały do peronu 1, przyległego do gmachu dworca.
– Zasadnicze prace związane z robotami ziemnymi zostały zakończone. Widzimy tutaj nowe elementy peronów, elementy odwodnienia, przygotowywana jest nawierzchnia pod budowę toru, stoją elementy sieci trakcyjnej, montowane są przewody – wylicza Siemieniec. – Od najbliższego poniedziałku rozpocznie się budowa toru.
Jak długo mogą jeszcze potrwać prace w rejonie peronów? – Zakończenie modernizacji stacji Lublin Główny planowane jest na marzec przyszłego roku – mówi rzecznik.
Znacznie wcześniej powinny się zakończyć utrudnienia w ruchu samochodów pod przebudowywanymi wiaduktami kolejowymi nad ul. Janowską, Diamentową oraz nad Drogą Męczenników Majdanka. Kiedy kierowcy odzyskają tu wszystkie pasy ruchu? – Z końcem października – odpowiada Kuśmierczyk.
W tym samym czasie mają też zniknąć niedogodności na trasie pieszo-rowerowej pod mostem kolejowym na Czerniejówce w pobliżu ul. Garbarskiej.
Dłużej potrwają prace na górze wspomnianych wiaduktów i mostów: nad Janowską mogą trwać do listopada, nad Diamentową do stycznia, zaś nad Garbarską i Drogą Męczenników Majdanka do końca marca przyszłego roku.