Matura 2011 zaczyna się 4 maja. Na początek uczniowie zmierzą się z językiem polskim. Odpowiedzi, pytania i arkusze z matury 2011 z języka polskiego tuż po egzaminie na naszej stronie internetowej.
13.40Przykładowe odpowiedzi (mogą różnić się od klucza, który opublikuje CKE)
ZAD. 1 Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełnią pytania postawione na początku akapitu 1?
Pytania postawione na początku akapitu 1. wprowadzają czytelnika w temat. Za ich pomocą autor artykułu zapowiada o czym będzie pisał. Zwracając się do niego w ten sposób, podkreśla też fakt, że problem nie jest mu obcy.
ZAD. 2 W kontekście akapitu 2. wyjaśnij sens zdania: Słowem: rozmawiamy, ale nie komunikujemy się zbyt dobrze.
Nie można postawić znaku równości między rozmową, a komunikacją. Komunikacja jest czymś więcej. Wiąże się z obustronnym zrozumieniem.
ZAD. 3 Na podstawie akapitu 3. wyjaśnij, jak autorka rozumie termin komunikacja niewerbalna.
Komunikacja niewerbalna to towarzyszące rozmowie gesty, ton głosu, kontakt wzrokowy czy dotykowy.
ZAD. 4 Z akapitu 3. wypisz dwa językowe wyznaczniki spójności tekstu.
Wyznaczniki spójności tekstu: jednak, owa komunikacja, tak więc
ZAD. 5 Poprawnym relacjom interpersonalnym sprzyjają różne zachowania i cechy rozmówców przedstawione w akapitach 4. i 6. Zaznacz wszystkie właściwe.
c. umiejętność wzajemnego słuchania,
d. wrażliwość na drugiego człowieka,
e. empatyczna reakcja rozmówców
ZAD. 6 Z jakim obiegowym przekonaniem na temat prowadzenia rozmowy polemizuje autorka artykułu
W akapicie 2. autorka polemizuje z przekonaniem, że komunikacja to wyłącznie wymiana poglądów, oparta jedynie na wygłaszaniu swoich opinii.
W akapicie 4. autorka artykułu polemizuje z twierdzeniem, że rozmowa jest wyłącznie przekazywaniem sobie informacji.
ZAD. 7 Jakie funkcje w tekście pełni akapit 5? Wymień dwie.
Akapit 5. służy przejściu od opisu przebiegu rozmowy do stworzenia definicji właściwej komunikacji międzyludzkiej.
ZAD. 8. Spośród zacytowanych poniżej zdań wybierz te dwa, dla których charakterystyczne są podane funkcje tekstu. Wpisz do tabeli odpowiednie numery zdań.
1. Wydaje nam się, że nie jesteśmy właściwie rozumiani.
2. Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą, która umożliwia spotkanie świata jednej osoby ze światem drugiej, jest tak zwana efektywna komunikacja.
3. Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszcze bardziej postarać następnym razem.
Impresywna - 3
Poznawcza - 2
ZAD. 9 Które z podanych niżej zdań wyraża poglądy autorki?
1. Empatia daje szansę wspólnego rozwiązania problemów.
2. Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych.
ZAD. 10 Użyte w akapicie 7. cudzysłowy
C. wprowadzają element ironii.
ZAD. 11 Z akapitów 6. i 7. wybierz i nazwij dwa zabiegi językowe, które ożywiają wypowiedź autorki. Zilustruj każdy z nich przykładem z tekstu.
1. nazwa zabiegu językowego: używanie trybu rozkazującego
przykład: Wystrzegać się kontrolowania i wywyższania.
2. nazwa zabiegu językowego: używanie bezokoliczników
przykład: Zamiast oceniać - co przychodzi ludziom łatwo i bezrefleksyjnie - trzeba skoncentrować się na opisie sytuacji, którą nam rozmówca przedstawia, i na problemie.
ZAD. 12 Akapit 7. uzupełnia treść akapitu 6. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega.
Akapit 7. ilustruje przykładami twierdzenia z akapitu 6. Rozwija temat. Komunikację ogranicza nie tylko ocenianie i krytyka (akapit 6), ale również udzielanie nieproszonych rad (akapit 7).
ZAD. 13 Na podstawie akapitu 8. wskaż dwie przyczyny świadomej rezygnacji niektórych ludzi ze skutecznej komunikacji.
1. Przywiązywanie większej wagi do władzy i kontroli.
2. Przekonanie, że i tak nie uda się porozumieć, więc nie warto podejmować dialogu.
Matura 2011 język polski. Część rozszerzona
Temat 1: Analizując wiersze Gdy tu mój trup... Adama Mickiewicza oraz Światło w ciemnościach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.
Wskazówki:
Wstęp powinien zawierać definicję świata rzeczywistego, świata marzeń, a także rozwinięcie sformułowania "obraz". Warto było uwzględnić epoki historyczne, w których przywołani w arkuszu poeci tworzyli. W rozwinięciu należało zwrócić uwagę na obraz przyrody, idealizację świata marzeń, nawiązać do motywu narodu-rodziny i romantycznego obrazu Polonii.
W przypadku świata rzeczywistego należało poruszyć motyw wampiryczny, ukazujący kondycję podmiotu mówiącego, a przez to zobrazowania świata rzeczywistego. Zwrócić uwagę na brak Polonii w świecie rzeczywistym i w nawiązaniu do tego kondycję Polaków.
M. Pawlikowska- Jasnorzewska "Światło w ciemnościach":
W przypadku tekstu "Światło W ciemnościach" należało zauważyć motyw oniryzmu wprowadzającego w świat marzeń. Dodatkowe punkty dostawało się za dostrzeżenie prywatności, intymności świata marzeń i jego wpływ na obraz Polski. Warto było zwrócić uwagę na podmiot mówiący.
Świat rzeczywisty został w tym tekście zbudowany opozycyjnie do świata marzeń. Tutaj trzeba było zaznaczyć uczucia towarzyszące rzeczywistości (nieczułość, przygnębienie, smutek, nostalgia), a także nawiązać do tradycji mitologicznej i biblijnej.
W zakończeniu należało wykazać podobieństwo utwortów - zauważenie podobieństwa tematycznego w obu utworach, podział na ciało, odnoszące się do świata rzeczywistego i duszę jako wyznacznik i możliwość osiągnięcia świata marzeń. Warto było zwrócić uwagę na różnice w realizacji tematu: u Mickiewicza wskazanie na obraz uniwersalny, u Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej na konkretyzację miejsc, różne techniki poetyckiego wyrazu - wampiryzm, oniryzm
Temat 2:
Na wstępie należało zwrócić uwagę na powstanie i rozwój psychologii i psychoanalizy, oraz jej wpływ na sztukę, a także wyjaśnić termin bohater.
W rozwinięciu opisać podejście matki Zenona do Justyny (jej podwyższanie hierarchii społecznej). Napisać, jak wyglądała Justyna w oczach Zenona i Elżbiety (jak ją postrzegali)
Na koniec opisać konsekwencje z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów - psychologizacja powieści, niemożność stworzenia jednoznacznej oceny postaci, ukazanie różnorodności czynników warunkujących postępowania ludzi
godz. 13.30 Matura 2011 język polski - oficjalny arkusz z CKE (PDF)
godz. 12:22
W jednym z tematów trzeba było porównać świat marzeń i obraz rzeczywistości ukazane w zamieszczonych w arkuszu wierszach: "Gdy tu mój trup” Adama Mickiewicza i "Światło w ciemnościach” Marii Jasnorzewskiej-Pawlikowskiej.
W drugim – odnosząc się do fragmentów "Granicy” Zofii Nałkowskiej – napisać charakterystykę Justyny, opisać jej relacje z Zenonem Ziembiewiczem oraz przestawić, jak ich relacje, postrzegane przez innych bohaterów powieści wpływają na widzenie jej postaci przez czytelnika.
Maturzyści musieli też odpowiedzieć na pytania do zamieszczonego w arkuszu artykułu z Poradnika Psychologicznego "Polityki” na temat różnic między mówieniem a komunikacją.
Zobacz, co było na maturze z języka polskiego. Znamy pytania i tematy:
Najtrudniejsze było wypracowanie. Maturzyści musieli wybrać między dwoma tematami. Pierwszy dotyczył "Granicy” Zofii Nałkowskiej. Drugi - wierszy m.in. Adama Mickiewicza.
- Jestem zadowolona. Spodziewałam się "Nad Niemnem i Wesela, a tych lektur bardzo nie lubię. Na szczęście była "Granica", wiec powinno być dobrze – mówi Olena Boczkowska z V LO w Lublinie.
Maturzyści musieli też napisać test z pytaniami dotyczącymi komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Zadania zamknięte dotyczyły m.in. gramatyki.
- Może być. Bywało gorzej – mówi Ewelina Litka, koleżanka Oleny z klasy.
- Najważniejsze żeby zdać – podkreśla Michał Pudruj z 3 H. – Nastawiam się na matematykę i studia na Politechnice, więc polski pisałem tylko żeby zaliczyć.
Na poziomie podstawowym test potrwa 170 minut, na poziomie rozszerzonym - 180. Za rozwiązanie wszystkich zadań z łatwiejszej wersji można otrzymać 70 punktów, a z trudniejszej 50.
W czwartek identyczna próba czeka tych, którzy zdecydują się na rozszerzoną maturę z matematyki. Wszyscy (po raz drugi od lat obowiązkowo) o godz. 9 zasiądą to egzaminu na poziomie podstawowym.
Czytaj także:
Matura 2011: Jak poszło uczniom z V L.O. w Lublinie
Jak Wam poszło na maturze 2011 z polskiego? Czekamy na Wasze komentarze!