Matura 2012 z polskiego zakończona. Jak uczniom poszła matura z języka polskiego? Odpowiedzi, pytania i arkusze z matury poziom podstawowy na www.dziennikwschodni.pl.
ODŚWIEŻ
Matura 2012 język polski - arkusze (poziom podstawowy)
Matura 2012 język polski poziom podstawowy - ODPOWIEDZI
Na podstawie akapitów 1. i 3. odpowiedz na pytanie, dlaczego tworzenie encyklopedii powszechnej jest niezwykle trudnym przedsięwzięciem. Wymień trzy powody.
Tworzenie encyklopedii powszechnej jest niezwykle trudnym przedsięwzięciem, ponieważ:
1. Wymaga tego, żeby przestrzegać stylu naukowego,
2. Wymaga zaangażowania wielu autorów,
3. Potrzebne są duże nakłady finansowe
Zadanie 2
Podaj dwa powody uzasadniające celowość użycia liczb w akapicie 5.
Celem użycia liczb w akapicie 5. jest:
- chęć uniknięcia niepotrzebnego wydłużenia akapitu w porównaniu do innych
- łatwiejsze przyswojenie informacji z tekstu
Zadanie 3
Wymień trzy różnice między Wikipedią a tradycyjną encyklopedią.
Wikipedia
1. Każdy ma możliwość tworzenia haseł
2. Język haseł nie musi być naukowy
2. Za pracę nad hasłami autor nie otrzymuje pieniędzy
Encyklopedia
1. Hasła mają ogranicznoą długość
2. Praca nad hasłami jest płatna, ale nie każdy może mieć wpływ na ich powstanie
3. Hasła muszą być pisane odpowiednim językiem - muszą mieć formę naukową
Zadanie 4
Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełni akapit 6.?
Dzięki akapitowi 6 możemy przejść od informacji teoretycznych do rozważań na temat wad i zalet haseł Wikipedii.
Zadanie 5
Wymień dwa powody uzasadniające uznanie przez autora sposobu tworzenia Wikipedii za anarchiczny.
Według autora sposób tworzenia Wikipedii jest anarchiczny, ponieważ:
- dostęp do Wikipedii jest powszechny i bezpłatny
- nie ma stylu naukowego - hasła są pisane dowolnym językiem
Zadanie 6
Jakie środki językowe w akapitach 5. i 7. nadają tekstowi zabarwienie emocjonalne? Określ dwa i podaj przykład każdego z nich.
ODP: Dla nadania tekstowi w akapitach 5. i 7. zabarwienia emocjonalnego użyto m.in.:
- personifikacja, np. ofiarą aktów wandalizmu
- hiperboli, np. Jimmy Wales nazwał swoje dzieło "próbą stworzenia...
Zadanie 7
W akapitach 7.-9. zostały wyliczone zarzuty formułowane pod adresem Wikipedii. Wymień dwa, z którymi autor artykułu się zgadza.
Autor artykułu zgadza się z następującymi zarzutami sformułowanymi odnośnie Wikipedii w akapitach 7.-9.:
- łatwy dostęp do tworzenia haseł powoduje, że są one pisane przez pseudoautorów. Przez to są czasami małowartościowe
- zdarza się, że artykuły są nierzetelne. Ich ostateczna wersja nierzadko jest wynikiem kompromisów zawartych przez autorów, którzy je pisali
Zadanie 8
W akapicie 8. autor posłużył się przykładem. Wyjaśnij, jakie zjawisko nim zobrazował.
Autor artykułu zilustrował sytuację, w której Wikipedia może stać się narzędziem rozgrywek politycznych.
Zadanie 9
Wyjaśnij, jak autor ocenia Wikipedię jako źródło informacji (akapit 10).
Według autora Wikipedia jest użytecza jeśli potrzebny jest nam szybki dostęp do informacji, które mają być na poziomie podstawowym.
"Internetowa encyklopedia" jest przydatna, ponieważ zawiera zbiór odsyłaczy do innych stron i haseł, dzięki czemu można w większym stopniu zgłębić interesujący nas temat. Tu autor pozytywnie ocenia to źródło informacji.
Zadanie 10.
Czym na tle całego tekstu wyróżnia się sposób formułowania opinii o Wikipedii w akapicie 10.?
Akapit 10 znacznie różni się od pozostałych w tekście, ponieważ autor opisuje swoje doświadczenia. Autor udziela wskazówek dotyczących korzystania z Wikipedii.
Zadanie 11
Wyjaśnij, jakie funkcje w tekście pełni zacytowana w akapicie 11. metafora, którą posłużył się Newton. Wymień dwie.
Metafora:
- pokazuje zależności między osiągnięciami poszczególnych epok, rozwój wiedzy, kontinuum jej tworzenia.
- pełni funkcję przykładu. Pokazuje, że Wikipedia istnieje dzięki wcześniejszym encyklopediom
Zadanie 12. (2 pkt)
Każdemu punktowi linearnego planu artykułu przyporządkuj numery akapitów (pamiętaj,
że jest to pełny plan całego tekstu, a więc obejmuje wszystkie akapity).
Numery akapitów
1. Informacje dotyczące tradycyjnej encyklopedii ....................................................................
2. Historia Wikipedii ..................................................................................................................
3. Niebywały sukces internetowej encyklopedii ........................................................................
4. Zalety i wady nowego źródła informacji ...............................................................................
5. Subiektywne odczucia autora .................................................................................................
6. Podsumowanie rozważań .......................................................................................................
1. Informacje dotyczące tradycyjnej encyklopedii -1,2,3
2. Historia Wikipedii -4
3. Niebywały sukces internetowej encyklopedii- 5
4. Zalety i wady nowego źródła informacji -6,7,8,9
5. Subiektywne odczucia autora-10
6. Podsumowanie rozważań-11
Zadanie 13. (2 pkt)
1. Zdanie: Encyklopedie to wielotomowe dzieła obejmujące całość wiedzy z najróżniejszych dziedzin jest przykładem - DEFINIOWANIA
2. Zdanie: Ten anarchiczny sposób tworzenia encyklopedii oraz jej darmowy charakter wzbudzały wielkie emocje, oskarżenia, próby dyskredytacji z jednej strony, a deklaracje o prawdziwie wolnościowym i demokratycznym sposobie dystrybucji i upowszechniania wiedzy z drugiej jest przykładem PRZECIWSTAWIANIA
3. Zdanie: Biorąc pod uwagę popularność Wikipedii, można powiedzieć, […] że "jeszcze nigdy tak wielu czytelników nie zawdzięczało tak wiele tak licznym autorom” jest przykładem WNIOSKOWANIA
Zadanie 14
Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiedniej rubryce literę "I", jeśli zdanie zawiera informację, lub literę "O", jeśli w zdaniu jest wyrażona opinia.
1. Pierwsze encyklopedie, książki pod takim tytułem, zaczęły się pojawiać w XVI wieku. I
2. Tworzenie encyklopedii to wielkie przedsięwzięcie organizacyjne, finansowe i edytorskie. I
3. [ ] jest to źródło informacji niezwykle użyteczne, ale wymagające dużej ostrożności. O
4. Świetne rezultaty przynosi porównanie treści tego samego hasła w kilku wersjach językowych. O
Część II
Temat 1. Wyjaśnij symbolikę lewej i prawej strony oraz jej znaczenie dla wymowy utworu, analizując przytoczony fragment III części Dziadów Adama Mickiewicza. Zwróć uwagę na postać Nowosilcowa i postawy innych bohaterów wobec niego.
Temat 2. Porównaj postawy życiowe Izabeli Łęckiej i Joanny Podborskiej ukazane
w podanych fragmentach Lalki Bolesława Prusa i Ludzi bezdomnych Stefana
Żeromskiego. Odwołując się do znajomości utworów, zwróć uwagę
na okoliczności, które miały wpływ na ukształtowanie osobowości bohaterek.
Jakie tematy były na maturze 2012 z języka polskiego?
Udało nam się dowiedzieć, że pierwszy dotyczył "Dziadów". W drugim trzeba było porównać postaci z "Lalki" i "Ludzi Bezdomnych".
- Gorzej byłoby gdybyśmy musieli analizować lektury takie jak "Tango", "Inny Świat" czy "Zdążyć przed Panem Bogiem", których moim zdaniem i tak nikt nie czyta. Wtedy mogłoby być gorzej - przekonuje Maciej Łacek z III LO w Lublinie.
- Spokojnie podszedłem do tego egzaminu - mówi Jan Modrzejewski. - Choć spodziewałem się trochę łatwiejszego. Super łatwo nie było - dodaje.
Jak Wam poszło na maturze z języka polskiego?
Czekamy na Wasze komentarze i propozycje odpowiedzi. Dodawajcie je w komentarzach do tego artykułu.
Wideo z matury z polskiego w III LO w Lublinie
Matura 2012 język polski. Odpowiedzi i arkusze - poziom podstawowy
Dziś maturzyści pisali maturę z języka polskiego na poziomie podstawowym. W poniedziałek chętni napiszą ją na poziomie rozszerzonym.
Tematy wypracowań tegorocznej matury:
1. Omówienie funkcji prawej i lewej strony w "Dziadach" w scenie z Nowosilcowem.
2. Porównanie postaw życiowych Izabeli Łęckiej ("Lalka") i Joanny Podborskiej ("Ludzie bezdomni").