Dlaczego? Z powodu ustawień prywatności. Te maja się wkrótce zmienić, ale czy to wystarczy?
Pytanie zawarte w ankiecie brzmiało: Czy myślisz, że przestaniesz korzystać z Facebooka z powodu obaw o swoją prywatność?
Możliwe (30%)
Wysoce prawdopodobne (30%)
Już zrezygnowałem (16%)
Nie (12%)
Mało prawdopodobne (12%)
Ludzi kierujących Facebookiem spotkała ostra fala krytyki z powodu zmian, jakie nastąpiły w sposobie udostępniania danych użytkowników wewnątrz sieci społecznościowej i poza nią. Obawy skoncentrowały się na złożoności i podejściu "opt-out" do udostępniania informacji o użytkownikach dla innych stron w Internecie.
Media sugerują, że Facebook planuje ogłosić kolejne zmiany w ustawieniach prywatności w ciągu najbliższych kilku dni, ale nie jest jasne, czy zmiany będą na tyle znaczące, aby rozwiać obawy użytkowników.
– Ta ankieta pokazuje, że większość użytkowników ma dość braku kontroli nad swoim danymi – mówi Graham Cluley, starszy konsultant ds. technologii w Sophos. – Większość nadal nie wie, jak bezpiecznie ustawić swoje opcje prywatności Facebooka, uważając cały system za mylący. Co jest potrzebne, to podstawowe zmiany, sugerujące użytkownikom ustawienia nastawione raczej na większą prywatność i ochronę swoich informacji (opt-in), niż udostępnianie ich na zewnątrz (opt-out).
W odpowiedzi na krytykę polityki prywatności Facebooka, powstało wiele kampanii, w tym "Quit Facebook Day", które zostały zaprojektowane do poszerzania świadomości społecznej w tej kwestii.
– Masowy exodus z Facebook wydaje się mało prawdopodobny, ale użytkownicy Facebooka są coraz bardziej zainteresowani tym, kto dokładnie może oglądać ich dane – dodaje Cluley. – Ludzie korzystają z Facebooka, by udzielać prywatnych informacji i jest mało prawdopodobne, by chcieli, aby ich nowy numer telefonu bądź zdjęcia z wakacji przypadkowo pojawiały się w całym Internecie. Wyniki badania wskazują, że zaledwie 24 procent użytkowników nie myśli o opuszczeniu portalu. Facebook będzie musiał dokonać kolejnych zmian w polityce prywatności, i to ułatwiających użytkownikom zrozumienie, kto ma dostęp do rzeczy, które zdecydują się udostępnić.
Więcej informacji na temat badania na blogu Grahama Cluleya
www.sophos.com/blogs/gc