Pan Andrzej prowadzi w Janowie Lubelskim sieć sklepów. Po towar jeździ do Lublina lub dalej; do Warszawy. Z niecierpliwością czeka na oddanie lubelskiego odcinka S19.
Dosyć łagodna zima ponownie sprzyja drogowcom. Wykonawcy S19, od Lublina do granicy z woj. podkarpackim, zapowiadają, że kierowcy pierwszymi fragmentami lubelskiego odcinka S19 pojadą już w połowie tego roku.
– Czekam z niecierpliwością na nową drogę. Kilka razy w tygodniu jeżdżę po towar do Lublina lub dalej, do Warszawy. Nowa droga będzie jak zbawienie, bo znacznie skróci czas przejazdu i usprawni transport – mówi pan Andrzej. – Będzie także bezpieczniej, co jest niezwykle ważne dla kogoś, kto musi sporo jeździć.
Zaawansowanie 75 kilometrów budowy S19, między węzłami Lublin Węglin, a węzłem Lasy Janowskie, statystycznie przekroczyło już połowę.
– Inwestycja została podzielona w woj. lubelskim na sześć odcinków realizacyjnych. Obecnie na części trasy ułożona jest już warstwa ścieralna, czyli ostatnia warstwa nawierzchni. Powstają wiadukty, mosty. Pierwszymi odcinkami kierowcy pojadą już w połowie 2021, a cała droga S19 między węzłami Lublin Węglin i Sokołów Małopolski Północ gotowa będzie w 2022 – wyjaśnia Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na pierwszym od Lublina odcinku do Niedrzwicy trwa rozkładanie asfaltu. Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi ok. 62 proc.
Na 20,5-kilometrowym odcinku od Niedrzwicy do Kraśnika codziennie pracuje kilkaset osób i ponad 150 maszyn budowlanych. Zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi ok. 39 proc. Natomiast na obwodnica Kraśnika, czyli na ok. 10 km trasy ekspresowej, trwają prace ziemne. Lada dzień nastąpi dopuszczenie do ruchu wiaduktu nad powstającą S19, między miejscowościami Słodków i Rzeczyca Księża. Zaawansowanie robót na obwodnicy Kraśnika wynosi ok. 60 proc.
Na 18-kilometrowym odcinku Kraśnik – Janów Lubelski prace ziemne ukończone są w ok. 90 proc., a wykonawca prowadzi m.in. roboty bitumiczne. Na ok. 14 km, w ciągu trasy głównej ułożona jest już warstwa wiążąca, czyli przedostatnia warstwa nawierzchni. Na końcowym fragmencie, od węzła Modliborzyce do okolic węzła Janów Lubelski Północ, ułożono już warstwę ścieralną, czyli ostatnią nawierzchni bitumicznej. Zaawansowanie robót wynosi ok. 63 proc.
Siedmiokilometrowa obwodnica Janowa Lubelskiego jest najbardziej zaawansowanym odcinkiem na realizowanej obecnie S19. Na całej długości obwodnicy wykonana jest warstwa ścieralna nawierzchni. Zaawansowanie robót wynosi ok. 92 proc.
Na ostatnim lubelskim odcinku S19 w kierunku Rzeszowa, czyli od Janowa Lubelskiego do Lasów Janowskich, niemal zakończone są roboty ziemne. – Półmetek przekroczyły prace związane z układaniem warstwy ścieralnej – dodaje rzecznik. Na tym ośmiokilometrowym odcinku zaawansowanie robót wynosi ok. 83 proc.