(fot. UM Kraśnik)
Szumnie zapowiadany projekt „Kolej Plus” w Kraśniku wywołuj spore kontrowersje. Plany budowy torów zbyt ingerują w tkankę tego miasta, twierdzi burmistrz. Jego zdaniem, kolejowa inwestycja nadmiernie utrudni rozwój nowych osiedli.
Potencjalną kością niezgody jest m.in. budowa torów prowadzących do dzielnicy fabrycznej Kraśnika w ramach projektu „Budowy linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w Mieście Kraśnik”. O potencjalnym przebiegu nowej trasy kolejowej miasto dowiedziało się nie bezpośrednio od PKP, ale od firmy kompletującej dokumenty środowiskowe dla tej inwestycji. Całość jest bowiem w fazie projektu.
– Powstanie nowej linii kolejowej powinno być szansą dla miasta i nie może wywoływać utrudnień w jego rozwoju – mówi Wojciech Wilk, burmistrz Kraśnika.
– Tymczasem przy proponowanym przebiegu może pogorszyć się komfort życia mieszkańców. Może też uniemożliwić w przyszłości kolejne inwestycje mieszkaniowe. Zakładając proponowaną lokalizację już teraz linia graniczyłaby z nowymi osiedlami i kolidowała z licznymi, istniejącymi zabudowaniami i budynkami jednorodzinnymi. Z pewnością wywołałoby to protesty społeczne – dodaje.
Z przesłanych do magistratu dokumentów wynika, że „korytarz” w którym miałaby przebiegać linia jest wyznaczony w starej części miasta przez zabudowane tereny w okolicy ul. Zakrzowieckiej, w pobliżu Zespołu Szkół nr 1 i Urzędu Miasta, w pobliżu ulicy Janowskiej i przecinać ma ul. Przemysłową.
W kierunku dzielnicy fabrycznej ma prowadzić między obwodnicą północną Kraśnika (ul. Lubelskiego Lipca 1980), a Aleją Tysiąclecia, w pobliżu osiedli jednorodzinnych (ul. Willowa, Starej Baśni, Ostrowiecka, Szafirowa), a także przebiegać przez ogródki działkowe w dzielnicy fabrycznej (ROD Marzenie i ROD Stokrotka).
– Zgłosiłem zastrzeżenia do PKP Linie Kolejowe, zapewniając jednocześnie o naszej gotowości do ustalenia wspólnego, optymalnego z punktu widzenia miasta i mieszkańców, przebiegu trasy kolejowej. Monitorujemy ten problem tym bardziej, że wybrano już wykonawcę opracowania dokumentacji projektowej budowy szlaku kolejowego do dzielnicy fabrycznej Kraśnika – dodaje Wojciech Wilk.
Zdaniem burmistrza nową linię kolejową można poprowadzić od Osiedla Kolejowego wzdłuż ul. Lubelskiego Lipca 80 (obwodnica północna), po niezagospodarowanych terenach rolniczych już poza granicami miasta (gmina Kraśnik). Nie kolidowałoby to z istniejącymi nieruchomościami i zapewne obniżyło koszty realizacji przedsięwzięcia.
– Jestem oczywiście za poprawą dostępności komunikacyjnej dla naszych mieszkańców, ale to nie może odbywać się kosztem obecnie istniejącej zabudowy i przez kluczowe dla rozwoju miasta tereny – mówi burmistrz Wojciech Wilk. – Informowałem o tym dwukrotnie, w 2021 r. i w lipcu br.
Projekt „Budowy linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w Mieście Kraśnik” ma powstać do 2026 r., a prace budowlane miałyby ruszyć w 2027 r.