


Zadaniem Centrum jest podejmowanie współpracy ze szkołami w celu realizacji kształcenia praktycznego w zakresie chemii, poprzez umożliwienie uczniom wykonywania doświadczeń w profesjonalnym laboratorium chemicznym. Centrum przygotowane jest do przeprowadzenia dwugodzinnych zajęć dla całej klasy w dwóch sąsiadujących laboratoriach przez dwóch opiekunów-wykładowców, z udziałem co najmniej jednego technika-laboranta. Nauczyciel chemii ma możliwość nadzorowania pracy w obu grupach.
Podczas zajęć każdy uczeń samodzielnie i indywidualnie wykonuje eksperymenty opisane w instrukcji, mając do dyspozycji zestaw odczynników, naczyń i akcesoriów laboratoryjnych potrzebnych do wykonania doświadczeń. Na czas zajęć CCKP zapewnia uczniom i nauczycielowi niezbędne środki ochrony osobistej: fartuch, okulary ochronne, rękawice jednorazowe. Doświadczenia chemiczne przewidziane do wykonania w czasie zajęć pogrupowane są w bloki tematyczne, odpowiadające treściom nauczania, jakie przewiduje Nowa Podstawa Programowa dla III i IV etapu edukacyjnego. Nauczyciel może wybrać z oferty CCKP eksperymenty, których wykonanie najlepiej przyczyni się do osiągnięcia celów realizowanego przez siebie programu nauczania.
Zapewnienie uczniom kształcenia praktycznego w prawdziwym laboratorium chemicznym, umożliwienie im własnoręcznego eksperymentowania, czynienia bezpośrednich obserwacji, a nawet popełnienia błędu, jest realną alternatywą dla wszystkich innowacji, proponujących eksperymentowanie wirtualne. Dzięki własnej aktywności uczniowie więcej wiedzą, więcej umieją i lepiej rozumieją zagadnienia chemiczne, które wcześniej wydawały się trudne.
Rozwiązanie w postaci funkcjonowania Centrum Chemicznego Kształcenia Praktycznego jest odmienne od stosowanych niekiedy form współpracy szkoły z uczelnią wyższą, które z reguły mają charakter incydentalny, a zajęcia laboratoryjne proponowane uczniom, są zajęciami dodatkowymi. Centrum Chemicznego Kształcenia Praktycznego jest nastawione na współpracę przede wszystkim w ramach zajęć obowiązkowych. Doświadczenia są dobrane stosownie do obowiązujących treści nauczania. Wsparcie udzielane jest nie tylko uczniom wyselekcjonowanym ze względu na przejawiane już zainteresowania chemią, ale wszystkim uczniom z danej klasy, bez względu na jej profil, czy zakres nauczania.
Centrum Chemicznego Kształcenia Praktycznego umożliwia nawiązanie ścisłej współpracy uczelni ze szkołami. Współpraca ta sprawia, że młodzież uczestnicząca w zajęciach zmienia swoje niechętne nastawienie do chemii, jako przedmiotu trudnego i nauczanego w nieatrakcyjny sposób. Uczniowie, którzy samodzielnie przeprowadzają doświadczenia pod opieką pracowników uczelni, zaczynają postrzegać chemię jako zdecydowanie ciekawszą i łatwiejszą. Utworzenie i prowadzenie CCKP może być dla uczelni dobrym sposobem na wychowanie sobie przyszłych studentów kierunku chemia.
