Linia kolejowa numer 22 z Tomaszowa Mazowieckiego do Radomia wymaga natychmiastowej modernizacji – piszą autorzy listu otwartego wysłanego z prośbą o lobbowanie w tej sprawie m.in. do prezydenta Lublina i burmistrza Dęblina.
Apelują również o przywrócenie ruchu pasażerskiego między Lublinem, Radomiem i Łodzią. W tej chwili nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego między Lublinem a Łodzią.
Autorzy listu wskazują na konieczność szerszego poparcia działań społecznych w ramach trwających konsultacji projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. – Należy wykorzystać wszelkie możliwości poprawy transportu szynowego m.in. w kontekście tworzonej tzw. Wyżyny Lotniczej, która będzie zwiększała zapotrzebowanie na transport osób i towarów – czytamy w liście.
Pełna treść listu
Szanowni Państwo!
Od wielu lat kolejowe przewozy pasażerskie w kraju dotyka zjawisko ograniczania popytu poprzez systematyczne zmniejszanie liczby połączeń. Jest to problem ogólnopolski jednak szczególnie zauważalny w połączeniach kolejowych omijających Warszawę. Jednym z nich jest niewykorzystywane najkrótsze połączenie wschodniej części kraju z jego centrum biegnące równoleżnikowo z Lublina poprzez Dęblin, Radom, Tomaszów Mazowiecki do Łodzi.
Wieloletnie zaniedbania w utrzymaniu infrastruktury kolejowej są najbardziej widoczne na kluczowym odcinku linii nr 22 z Radomia do Tomaszowa Mazowieckiego. Stan nawierzchni torowej, sieci trakcyjnej i liczne punktowe ograniczenia prędkości powodują, że uruchamianie pociągów staje się nieopłacalne zarówno dla przewoźników jak i nieatrakcyjne dla pasażerów pod względem komfortu a przede wszystkim zbyt długiego czasu przejazdu. Wielokrotnie na te nieprawidłowości zwracał także uwagę w swoich raportach Urząd Transportu Kolejowego.
Dzięki nieustannemu zaangażowaniu strony społecznej udało się wpisać linię nr 22 do rozporządzenia rady ministrów określającego ją jako linię o znaczeniu państwowym. Niestety nie udało się wpisać zgłaszanego postulatu modernizacji linii do Strategii Rozwoju Transportu 2020+ lekceważąc i zbywając głosy mieszkańców stwierdzeniem o jej regionalnym znaczeniu. Jak się okazuje nie uwzględniono tego także w zatwierdzonym niedawno kontrakcie terytorialnym dla województwa mazowieckiego i łódzkiego.
Wobec powyższego konieczne staje się szersze poparcie działań społecznych z Państwa strony w trwających konsultacjach projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2023r. Należy jednogłośnie lobbować za modernizacją linii kolejowej nr 22 i przywróceniu pasażerskiego ruchu kolejowego między Łodzią, Radomiem i Lublinem. Jedynie regularne, częste i szybkie połączenia kolejowe mogą się przyczynić do rozwoju gospodarczego regionu. Należy wykorzystać wszelkie możliwości poprawy transportu szynowego m.in. w kontekście tworzonej tzw. Wyżyny Lotniczej, która będzie zwiększała zapotrzebowanie na transport osób i towarów.
Z poważaniem,
Michał Rejczak, Bractwo Rowerowe
Damian Maciąg, Radomskie Inwestycje
Andrzej Lewandowski, Klub Miłośników Kolei Radom
Piotr Skubisz, Tiry na Tory