Warszawskie Lotnisko Chopina będzie działało w maju od godz. 9.30 do 17 - wynika z opublikowanego w poniedziałek wieczorem rozporządzenia rządu "w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym".
Rozporządzenie ograniczające ruch lotniczy to pokłosie kryzysu w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Jego efektem jest spodziewane z końcem kwietnia odejście z PAŻP nawet 80 procent kontrolerów zbliżania z lotniska na warszawskim Okęciu, a także kontrolerów obszaru odpowiadających za bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej nad całą Polską. Jeśli czarny scenariusz się sprawdzi, 1 maja zatrudnionych w PAŻP będzie o 30 procent kontrolerów mniej niż jeszcze w marcu.
W opublikowanym w poniedziałek wieczorem rozporządzeniu czytamy, że "w związku z ograniczeniem dostępności służb żeglugi powietrznej obsługujących operacje lotnicze" oraz "obniżeniem deklarowanej pojemności rejonu kontrolowanego TMA Warszawa (…) wprowadza się ograniczenia możliwości wykonywania operacji lotniczych".
W ramach pierwszeństwa operacje lotnicze będą "wykonywane z lotnisk i na lotniska" w następującej kolejności:
Londyn - Heathrow (EGLL); Londyn - Luton (EGGW); Londyn - Stansted (EGSS); Frankfurt (EDDF); Nowy Jork (KJFK); Chicago (KORD); Paryż (LFPG); Bruksela (EBBR); Stambuł (LTFM); Rzym (LIRF); Amsterdam (EHAM); Toronto (CYYZ); Dubaj (OMDB); Incheon (RKSI); Monachium (EDDM); Rzeszów (EPRZ); Wiedeń (LOWW); Tel Awiw (LLBG); Oslo (ENGM); Zurich (LSZH); Dublin (EIDW); Kopenhaga (EKCH); Budapeszt (LHBP); Wilno (EYVI); Praga (LKPR); Bukareszt (LROP); Düsseldorf (EDDL); Barcelona (LEBL); Lizbona (LPPT); Tbilisi (UGTB); Berlin (EDDB); Szczecin-Goleniów (EPSC).
W rozporządzeniu zastrzeżono, że "w przypadku gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych" wykraczających poza wymienione wyżej bez "przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa", na Lotnisku Chopina mogą być też wykonywane operacje lotnicze z innych lotnisk, a prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego – jak zaznaczono – ma ogłosić wykaz przewoźników lotniczych i obsługiwanych przez nich tras.
Rozporządzenie wchodzi w życie 1 maja z wyjątkiem decyzji prezesa ULC wchodzącej z dniem ogłoszenia i traci moc 31 maja 2022 r.
Jeśli nie dojdzie do porozumienia z kontrolerami, skasowanych zostanie ok. 300 lotów dziennie
– Jeśli nie dojdzie do porozumienia naszym wąskim gardłem jest liczba kontrolerów, którzy będą w pracy, nadzorujących część przelotów nad Polską, ale przede wszystkim kwestie startów i lądować z lotniska Chopina w Warszawie i z lotniska w Modlinie – powiedział prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson.
We wtorek w siedzibie urzędu odbyło się spotkanie z przedstawicielami linii lotniczych, na którym przedstawiono zainteresowanym sposób podziału dostępnych „slotów” dla samolotów. Jak tłumaczył Piotr Samson, w najczarniejszym przypadku, lotniska w Warszawie i Modlinie będą mogły łącznie obsłużyć dziennie 90 startów i lądowań samolotów.
– Na dzień dzisiejszy nie jesteśmy w stanie potwierdzić jednoznacznie, o której godzinie odbędą się loty i czy w ogóle się odbędą – stwierdził Samson.