Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazał zaprzestania emisji reklamy telewizyjnej syropu dla dzieci Neosine. Zdaniem GIF reklama m.in. wprowadza odbiorców w błąd, przekazując nieprawdziwe informacje dotyczące wskazań do stosowania leku.
GIF zwrócił uwagę na pojawiający się w reklamie komunikat: „Filip zachorował na grypę, a teraz zaraża swoją siostrę Olę. Mama podała obojgu Neosine – najczęściej stosowany lek przeciwwirusowy. Dzięki Neosine Ola nie zachorowała, a Filip szybciej wyzdrowiał. Do tego Neosine podniosła odporność dzieci na kolejne infekcje. Neosine – zwalcz wirusy, pokonaj infekcje”.
GIF zauważył, że odbiorca reklamy otrzymuje przekaz, zgodnie z którym syrop ten należy stosować w leczeniu grypy i jej zapobieganiu. Tymczasem zgodnie z charakterystyką produktu leczniczego (ChPL) lek ten stosuje się wspomagająco u osób z obniżoną odpornością, w przypadku nawracających infekcji dróg oddechowych.
Zdaniem GIF zachodziło więc podejrzenie, że reklama zawiera informacje niezgodne z ChPL i wprowadza odbiorców w błąd. Ponadto w ocenie GIF komunikat informujący, że dziewczynka po przyjęciu leku „nie zachorowała” może być sprzeczny z przepisem, zgodnie z którym reklama nie może zapewniać, że przyjmowanie leku gwarantuje właściwy skutek. GIF zwrócił się do producenta leku o wyjaśnienia w tej sprawie.
Pełnomocnik producenta nie zgodził się z zarzutami GIF. Wyjaśniał, że substancją czynną syropu Neosine jest inozyny pranobeks, który należy do grupy leków przeciwwirusowych. Wskazał także m.in, że w dokumentacji rejestracyjnej przedstawione zostały badania kliniczne potwierdzające skuteczność tej substancji przy infekcjach wirusowych dróg oddechowych mogących wywoływać grypę. Pełnomocnik nie zgodził się również z zarzutem, że komunikat „nie zachorowała” zapewnia, że stosowanie leku gwarantuje właściwy skutek.
GIF po zapoznaniu się z wyjaśnieniami pełnomocnika nie podzielił jego stanowiska i stwierdził, że telewizyjna reklama syropu Neosine narusza obowiązujące przepisy.