Łęczyńscy radni, mimo braku poparcia ze strony opozycji, przyjęli uchwałę budżetową na rok 2025. Rosną zarówno dochody, jak i wydatki. Te ostatnie mają przekroczyć 153 mln zł. Wśród planowanych inwestycji m.in. nowy żłobek i dwa przedszkola.
Podczas ostatniej w tym roku sesji Rady Miejskiej w Łęcznej samorządowcy przyjęli najważniejszą uchwałę określającą finansowe ramy miasta i gminy na rok 2025. Przypominamy, że tegoroczne dochody i wydatki zgodnie z pierwotnym założeniem miały wynieść odpowiednio 117 i niecałe 127 mln zł. Te planowane w nowym roku mają być o wiele wyższe. Dochody mają przekroczyć 150 mln zł, a wydatki otrą się 154 mln zł, z czego tylko na inwestycje zaplanowano ponad 34 mln zł.
Co planują lokalne władze? Najwięcej pieniędzy kosztować ma oświata i to zarówno pod względem kosztów utrzymania, jak i nowych zadań w tym obszarze. Dzięki zewnętrznym dotacjom w Łęcznej powstaną dwa nowe przedszkola, na które miasto wyda w nowym roku 11 mln i 4 mln zł, a także żłobek przy ul. Staszica, na co zabezpieczono 4,3 mln zł. W planach jest także m.in. remont Orlika (1 mln zł) oraz kilka innych przedsięwzięć szkolnych, jak np. adaptacja poddasza szkoły z Zofiówce na sale lekcyjne za 400 tys. zł. Dodajmy, że na utrzymanie oświaty Łęczna wyda ponad 68 mln zł, z czego tylko szkoły podstawowe pochłoną ponad 30 mln zł.
Wśród pozostałych zadań jest m.in. kanalizacja sanitarna dla Starej Wsi i Starej Wsi Stanin za 1,8 mln zł, przebudowa ul. Cichy Zakątek (467 tys. zł), a także "Zielona Sieć" w ramach Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego, na co trafić ma niecałe 3,8 mln zł. Środki te pozwolą na budowę przystani kajakowej w dolinie rzeki Świnki oraz pomostów przy Szerokich Błotach. Nie zabraknie też drobnych zadań z funduszu sołeckiego. Co ciekawe, w tym roku większość tych środków, zamiast na pikniki, imprezy integracyjne, budowę boisk dla dzieci, placów zabaw, czy wyposażenie świetlic, trafi w zasadzie na jeden cel - montaż oświetlenia ulicznego.
Niemało kosztować będzie także administracja (13,5 mln zł) w tym niecałe 10 mln zł to koszt utrzymania Urzędu Miejskiego, a 575 tys zł - rady miejskiej. Gospodarka komunalna to koszt 6,5 mln zł, pomoc społeczna - 4 mln zł, a kulturze musi wystarczyć 3 mln zł.
Za uchwałą budżetową na rok 2025 zagłosowało 12 radnych z komitetu burmistrza Leszka Włodarskiego oraz Twojego Samorządu. Opozycja, czyli 9 radnych Prawa i Sprawiedliwości, wstrzymała się od głosu. Nikt nie był przeciw.