29 699 zebranych biustonoszy, z czego niemal 1500 w województwie lubelskim - to liczby podsumowujące ósmą ogólnopolską kampanię społeczną "Dotykam=Wygrywam". Głównym celem akcji jest promocja profilaktyki raka piersi poprzez propagowanie regularnego samobadania piersi i noszenie dobrze dobranego biustonosza.
29 699 zebranych biustonoszy, 170 miejsc zbiórki, 104 miejscowości, 16 województw i 4 kraje - tak dokładnie w liczbach przedstawia się ostatnia edycja społecznej kampanii.
W promocję samobadania piersi zaangażowali się celebryci: Beata Sadowska, Daria Widawska, Elżbieta Romanowska, Marzena Rogalska, Aleksandra Kisio, Karolina Szostak, Lidia Kalita, Lidia Popiel, Anna Gzyra-Augustynowicz, Anna Iberszer, Olga Kozierowska, Anna Męczyńska, Zofia Ławrynowicz, a także influencerki: siostry ADiHD, Anka Dziedzic Fit Mom, Karolina Cwalina, Mum Me, przedstawicielki młodego pokolenia: Olciiak i Lila Janowska oraz pierwszy mężczyzna ambasador projektu – Qczaj.
W październiku można było oddać stary biustonosz do jednego z punktów zbiórki. W zamian otrzymywało się specjalną koszulkę albo naturalny olejek do masażu biustu.
W tym roku po raz pierwszy do akcji dołączyli wolontariusze. Samodzielne inicjatywy w postaci organizacji zbiórek starych biustonoszy pojawiały się przez cały miesiąc, między innymi, w miastach, wsiach, szkołach czy w bankach. Dzięki temu udało się zebrać rekordową liczbę biustonoczy. Kampania przyciągnęła także uwagę Polonii mieszkającej w Walii, Anglii oraz w Belgii, gdzie także zorganizowano punkty reCYClingu.
Środki zebrane w ramach 8. edycji społecznej kampanii zostały przekazane na dwie organizacje charytatywne. Jedną z nich jest fundacja Wsparcie na Starcie. Jej misją jest budowanie świadomości zdrowych nawyków wśród młodych kobiet poprzez naukę w szkołach regularnego samobadania i noszenie dobrze dobranego biustonosza, co wpływa bezpośrednio na ich zdrowie fizyczne i emocjonalne.
– Uzyskane w ramach naszych działań środki przekażemy, jak co roku, także stowarzyszeniu Polskie Amazonki Ruch Społeczny – mówi Izabela Sakutova, inicjatorka kampanii "Dotykam=Wygrywam", międzynarodowa ekspertka brafittingu. – Wiem jednak, że kluczowe jest, by budować zdrowe nawyki już we wczesnej młodości, bo wtedy mamy szansę stworzyć standard, czyli comiesięczne samobadanie piersi przez każdą Polkę! Wierzę, że dzięki temu możliwe jest zminimalizowanie statystyk, które pokazują, że co roku prawie 1/3 kobiet umiera z powodu zbyt późnego wykrycia choroby. Działania Fundacji Wsparcie na Starcie, mam nadzieję, pozwolą nam dotrzeć z ratującym życie przesłaniem do jak największej ilości młodych dziewczyn i kobiet. Mamy ambicję już w przyszłym roku stworzyć pierwszą w Polsce aplikację pomagająca wykształcić ratujący życie nawyk samobadania – dodaje Sakutova.