Od dziś za rok i miesiąc pojedziemy pierwszym, nowym odcinkiem S17. A za dwa lata – pod koniec 2013 roku – gotowy będzie cały lubelski fragment siedemnastki. Budowa blisko 67 kilometrów ekspresówki pochłonie 3 mld 401 mln 600 tys. zł.
– Dzisiaj wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę na wykonanie ostatniego odcinka S17 od węzła Lubartów do węzła Witosa. To Hiszpanie z firmy Dragados. Jeżeli Urząd Zamówień Publicznych nie będzie mieć zastrzeżeń do wyników tego przetargu, lista wykonawców całego naszego odcinka będzie kompletna – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestycję podzielono na pięć zadań (patrz mapka). Umowę na realizację pierwszego z nich – od węzła Witosa do początku obwodnicy Piask – podpisano 12 listopada ub. roku. – Wykonawca ma jeszcze 13 miesięcy na zakończenie robót – dodaje Nalewajko.
Można już także określić koszt całej inwestycji. Budowa 66,8-kilometrowej drogi będzie kosztować 3 miliardy 401 milionów 600 tysięcy złotych, z czego Unia Europejska dołoży 2,61 mld zł.
Kierowcy czekają na tę drogę. – Odcinek z Lublina do Kurowa to najbardziej zatłoczony fragment drogi Lublin–Warszawa. A przejazd przez sam Lublin to prawdziwy koszmar – mówi Maciej Kiciak, kierowca w Lublina. – Ta inwestycja co najmniej o pół godziny skróci jazdę oraz odciąży centrum miasta.
Ale ta budowa to również szereg problemów. – Najbardziej żenująca jest sprawa odszkodowań za przejęte grunty i posesje. Na naszym odcinku, od al. Witosa do Piask, procedura ciągnie się w nieskończoność. A ludzie wciąż nie mają pieniędzy za swoje domy czy działki – mówi jedna z zainteresowanych osób.
Z powodu odwołań złożonych przez 8 osób procedury odszkodowawcze mogły się rozpocząć dopiero latem tego roku. – Na odcinku Lublin–Piaski prowadzone są 654 postępowania. W pierwszej kolejności ustalane były odszkodowania za 22 nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi. Do chwili obecnej wydaliśmy 18 decyzji przyznających odszkodowanie. W pozostałych 4 przypadkach postępowanie dobiega końca i decyzje zostaną wydane lada dzień – mówi Małgorzata Tatara, rzecznik wojewody lubelskiego.
Droga ekspresowa S 17 w liczbach
• W sumie powstanie blisko 50 wiaduktów, w tym prawie kilometrowa estakada nad Bystrzycą Jakubowicką, 10 mostów, kilka przejazdów gospodarczych, ok. 40 km ekranów akustycznych, kilkadziesiąt różnej wielkości przejść dla zwierząt nad i pod trasą szybkiego ruchu (kilka dużych, kilkanaście średnich i ok. 40 małych).