Co czwarty maturzysta w Lubelskiem nie zdał egzaminu maturalnego przeprowadzonego w maju. Gorzej poszło absolwentom techników, bo aż 42 procent z nich na maturze podwinęła się noga.
– Wyniki z egzaminu maturalnego mamy nawet lepsze niż w ubiegłym roku – cieszy się Marzenna Modrzewska-Michalczyk, dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie. – W tym roku – maturę według nowej formuły zdawało 90 licealistów. Jedna osoba nie zdała. Jest też kilka poprawek z matematyki. Zaś w technikum (uczniowie zdawali maturę na „starych” zasadach-red.) do egzaminu maturalnego przystąpiło 78 osób. Nie zdała jedna. Też jest kilka poprawek z matematyki i jedna z języka niemieckiego. Ogólne rzecz biorąc jest dobrze.
We wtorek CKE i OKE podały wstępne informacje o wynikach egzaminu maturalnego, który uczniowie w zależności od szkoły zdawali w dwóch formułach. Jako pierwsi egzamin w nowej formule przystąpili kończący licea ogólnokształcące. Dla absolwentów technikum egzamin dojrzałości się nie zmienił. Do egzaminu w maju przystąpili również absolwenci wszystkich typów szkół z lat ubiegłych, którzy dotychczas nie uzyskali świadectwa dojrzałości jak też ci, którzy maturalny wynik chcieli poprawić.
Ogólnie wyniki tegorocznych matur są lepsze niż w ubiegłym roku. W 2014 r. w Lubelskiem matury nie zdało 30 procent maturzystów, w 2015 r. egzamin maturalny zakończył się sukcesem dla 73 procent zdających. 27 procent – czyli 4762 osoby matury nie zdały, w tym 21 procent absolwentów LO i 42 proc. uczniów, którzy pisali maturę na starych zasadach w tej grupie są absolwenci techników.
Nie dla wszystkich zdających wynik egzaminu był powodem tego, że egzaminu dojrzałości oblali. – 14 prac w Lubelskiem unieważniono na wniosek egzaminatora sprawdzającego – podaje Renata Janicka z lubelskiego biura OKE Kraków. – Dziewięciu uczniów ściągało na egzaminie z matematyki, zaś pięciu uczniów na egzaminie z języka polskiego korzystało z telefonów komórkowych aby spisywać odpowiedzi z opracowań. W większości przypadków chodzi o prywatne licea dla dorosłych. To były pojedyncze przypadku m.in. w Tomaszowie Lubelskim, Krasnymstawie czy też Hucie Dąbrowa.
Z kolei w lubelskim „Paderewskim” 28 maturzystom unieważniono egzamin z języka angielskiego na poziomie podstawowym, bo na sali były słowniki. Uczniowie napisali egzamin z tego przedmiotu jeszcze raz – w czerwcu. – Wszyscy dobrze ten angielski zdali – mówi Adam Kalbarczyk, dyrektor Międzynarodowego Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. I. J. Paderewskiego w Lublinie.
Jak poszło naszym maturzystom? (odsetek sukcesów z wybranych przedmiotów na poziomie podstawowym)*
Nowa formuła
Język polski – 98 proc.
Matematyka – 81 proc.
Język angielski – 96 proc.
Język francuski – 100 proc.
Język niemiecki – 97 proc.
Język rosyjski – 96 proc.
Stara formuła
Język polski – 98 proc.
Matematyka – 63 proc.
Język angielski – 85 proc.
Język francuski – 100 proc.
Język niemiecki – 84 proc.
Język rosyjski – 92 proc.
*Dane OKE w Krakowie
Najlepsi wg Perspektyw
We wtorek portal edukacyjny Perspektywy opublikował Ranking Liceów STEM czyli Science, Technology, Engineering, Mathematics (nauka, technologia, inżynieria i matematyka). Lista obejmuje 200 najlepszych szkół w Polsce. „Ranking wskazuje licea, które najlepiej przygotowują kandydatów na takie właśnie studia i mogą być inspirującym przykładem dla innych” – piszą pomysłodawcy.
Nasi w pierwszej setce: Ogólnokształcące Liceum Lotnicze im. Żwirki i Wigury w Dęblinie (19 miejsce), I LI im. Stanisława Staszica w Lublinie (24 miejsce), I Społeczne LO im. Unii Europejskiej w Zamościu (39 miejsce), Pallotyńskie LO im. Stefana Batorego w Lublinie (70 miejsce), II LO im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie (71 miejsce).