W minioną środę, 3 lipca, zarząd PKP CARGO S.A podjął decyzję o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych w całej Polsce. Pracę straci ponad 4100 osób, procentowo najwięcej w Lubelskiem. Zarząd zamierza zwolnic 547 pracowników z 1472-osbowej załogi Wschodniego Zakładu (dokładne dane dotyczące struktury zwolnień w tabelce pod tekstem).
- Z niedowierzaniem przyjęliśmy zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia zwolnienia grupowego. pracodawca wskazał konieczność zwolnienia ponad 37 proc. załogi, pomimo że w pismach zarząd wskazywał że zwolnienia grupowe będą obejmować do 30 proc. zatrudnionych. We wskazanych grupach znajdują się stanowiska administracyjne, które mają być zredukowane o 60 proc. aktualnego zatrudnienia. Udział stanowisk operacyjnych tzn. bezpośrednio związanych z przygotowaniem i prowadzeniem pociągów w planowanych do zwolnienia grupach wynosi ponad 73 proc. – mówi Maciej Gamla, przewodniczący NSZZ „Solidarność” 80 PKP Cargo Wschodni Zakład spółki, największej organizacji związkowej w tym zakładzie.
PKP CARGO S.A. Wschodni Zakład Spółki w Lublinie jest jednym z najlepszych zakładów w spółce. Położenie Zakładu (woj. lubelskie, świętokrzyskie, w części mazowieckie i podkarpackie), potencjał i różnorodność przewożonych grup towarów pozwalają na osiąganie bardzo dobrych wyników eksploatacyjnych. Zatrudnienie jest optymalne do wykonywanej pracy przewozowej. Wskaźniki zatrudnienia do przewożonej masy, czy przychodu zawsze znacząco odbiegały pozytywnie od wskaźników innych zakładów spółki.
- W 2023 r. PKP Cargo wygenerowało ponad 82 milionów zysku. Od kilku miesięcy trwała zmasowana akcja polityków obecnie rządzącej partii, którzy atakowali kondycję spółki. Właśnie dowiedzieliśmy się po co. W PKP Cargo S.A. Zakładzie Wschodnim w w Lublinie, w przededniu Lubelskiego Lipca ma zostać zwolnionych ponad pół tysiąca pracowników. Czego Ci nieudacznicy nie zdążyli zniszczyć w 2014 roku, próbują za wszelką cenę zniszczyć dziś – komentuje dla „Dziennika Wschodniego” poseł Michał Moskal (PiS), szef gabinetu politycznego Jarosława Kaczyńskiego.
– Tak dużą liczba osób typowanych do zwolnień odbieram jako dobre „podziękowanie” za najlepiej wykonywaną prace przewozową w całej spółce, gdyż wielokrotnie wskazywaliśmy prezesowi p.o. Marcinowi Wojewódce, że praca przewozowa we Wschodnim Zakładzie Spółki w Lublinie za 6 m-cy tego roku w stosunku do 6 m-cy roku ubiegłego wzrosła o ponad 5,5-proc. – ubolewa Maciej Gamla. - Do końca ubiegłego roku, pomijając krótki okres epidemii koronawirusa i związane z tym przerwane łańcuchy dostaw, spółka przynosiła zyski. O tym, że przewóz towarów koleją jest bardzo opłacalny świadczy liczba udzielonych koncesji dla prywatnych przewoźników. Nadmienić należy, że taką koncesję w ostatnich dniach otrzymał także przewoźnik ukraiński. - Zastanawia zatem obecna sytuacja w spółce i działania obecnego zarządu. W ubiegłym tygodniu zarząd wystąpił do sądu o zastosowanie sanacji. Wniosek o sanację został złożony 27 czerwca br., a 1 lipca został już wyznaczony tymczasowy nadzorca sądowy – dodaje Maciej Gamla, przewodniczący NSZZ „Solidarność” 80 PKP Cargo Wschodni Zakład spółki.
PKP CARGO S.A. jest największym w Polsce i drugim w Unii Europejskiej operatorem logistycznym. Posiada aktualnie siedem zakładów i blisko dwadzieścia spółek zależnych. Zatrudnia ponad 20 tysięcy pracowników w Grupie PKP CARGO, a w samej Spółce blisko 14 tysięcy pracowników
Przewodniczący Gamla poinformował nas, że Wschodni Zakład zakontraktował poziom 100 proc. założonego Planu Działalności Gospodarczej na 2024 r,.- Wysyłanie pracowników na nieświadczenie pracy do 30 proc. załogi zakłóci prace przewozową i spowoduje zagrożenie realizacji obecnie podpisanych kontraktów - przewozu kruszyw, przewozy na granicy. – Na zwolnienia grupowe ma być wysłane ponad 37 proc. załogi, a patrząc na procentową ilość kierowanych osób na zwolnienia z poszczególnych grup zawodowych widać, że brak jest jakichkolwiek kryteriów dotyczących wykonywanej pracy przewozowej na zakładach. To jest jakieś kuriozum, jakie to są działania naprawcze jeżeli nie ma żadnego programu naprawczego, a restrukturyzacja dotyczy tylko i wyłącznie pracowników? – punktuje Maciej Gamla.
Według związkowca takie postępowanie zarządu spółki jasno wskazuje, że nie chodzi tu o żadne działania naprawcze, lecz na działania zmierzające do „położenia” zaplanowanej i nałożonej pracy przewozowej w PKP Cargo S.A. Wschodnim Zakładzie Spółki w Lublinie. – Takie działania mogą wyeliminować spółkę z rynku przewozów towarowych w Polsce i oddanie tego ogromnego potencjału w ręce przewoźników zza naszych bliskich granic, zarówno wschodniej jak i zachodniej – kończy Maciej Gamla.
Do ramki:
Z pisma jakie przesłał Michał Bisek, dyrektor PKP Cargo S.A. Wschodniego Zakładu Spółki do przewodniczącego NSZZ Solidarność w PKP Cargo o zamiarze zwolnień
„Zamiarem zwolnień grupowych jest objętych łącznie 547 pracowników w grupach zawodowych:
Stanowiska administracyjne, w tym dyspozytorzy – 169 pracowników,
Zespół drużyn manewrowych – 25 pracowników,
Zespół rewizji technicznej wagonów – 14 pracowników,
Zespół obsługi pociągów – 87 pracowników,
Zespół drużyn trakcyjnych – 64 pracowników,
Utrzymanie i naprawy taboru trakcyjnego, w tym wagonów – 135 pracowników ,
Pozostałe zespoły robotnicze – 53 pracowników.
Planowane zwolnienia grupowe nastąpią w okresie nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu zawiadomienia powiatowego urzędu pracy (…) do dnia 30 września 2024 r.