Automatyczne skrzynie biegów przez wiele lat nie miały wśród polskich kierowców najlepszej prasy. W porównaniu ze Stanami Zjednocznymi, gdzie niemal każde auto wyposażone jest w “automat”, Polska od zawsze pozostawała w tyle jeśli chodzi o popularność tego rodzaju przekładni. Postęp technologiczny sprawił jednak, że coraz więcej osób przekonuje się do tego rozwiązania.
Automat nowej generacji
Jednym z najpopularniejszych “automatów” jest skrzynia biegów DSG montowana choćby w samochodach spod znaku Skody. Jest to przekładnia, która wyróżnia się przede wszystkim znacznie szybszym czasem reakcji niż większość tego rodzaju konstrukcji. Jest to możliwe dzięki jej dosyć specyficznej konstrukcji - ta przekładnia wyposażona jest w dwa sprzęgła, co pozwala na o wiele sprawniejsze przenoszenie momentu obrotowego na koła samochodu. Rozwiązanie to było jednym z pierwszych tego typu systemów na europejskim rynku, bo zadebiutowało jeszcze w 2003 roku. Od tamtej pory pojawiło się wprawdzie wiele skrzyń o podobnej zasadzie działania co automatyczna skrzynia biegów DSG ale trzeba przyznać, że protoplasta nadal oferuje całe mnóstwo walorów, które trudno przecenić.
Wady skrzyni automatycznej
Zanim przejdziemy do wymienienia zalet tego rozwiązania, warto na chwilę pochylić się nad powodami, dla których automatyczne przekładnie nie były do tej pory jakoś specjalnie popularne w naszym kraju. Przede wszystkim, wielu Polaków przekonanych jest o tym, że w razie awarii automatyczne skrzynie biegów generować będą niesamowite koszty serwisowe. Cóż, prawda jednak jest taka, że każda skrzynia biegów jest dosyć droga w naprawie. Wystarczy choćby wspomnieć o konieczności wymiany sprzęgła, wysprzęglika, tarczy sprzęgła, śrub w skrzyni….musimy dalej wymieniać? Ogólnie rzecz biorąc, koszty naprawy skrzyni automatycznej i manualnej pozostają na tym samym poziomie, przy czym w przypadku ręcznej skrzyni często fachowcy nie chcą podejmować się napraw, sugerując wymianę przekładni na inną. Nie musimy chyba mówić, jak kosztowna może być taka operacja? Wielu kierowców wierzy też, że auto z “automatem” zużywa znacnzie więcej paliwa. czy to prawda?
Oszczędny automat
W przypadku opisywanej skrzyni, niskie zużycie paliwa jest jednym z największych atutów. Przede wszystkim, w porównaniu z pozostałymi rodzajami przekładni automatycznych, skrzynia DSG pracuje o wiele sprawniej, co jednocześnie przekłada się na minimalne zużycie paliwa. A skoro już przy szybkości pracy skrzyni jestesmy, to trzeba przyznać, że dzięki niekonwencjonalnemu rozwiązaniu w postaci dwóch sprzęgieł, skrzynia DSG potrafi rzeczywiście dać sporo radości z jazdy. Nie ma tu szarpnięć czy przerw w dostawie mocy, czyli wad które do tej pory charakteryzowały wiele skrzyń automatycznych. Dość wspomnieć, że to rozwiązanie stosowane jest w połączeniu z naprawdę mocnymi silnikami w autach czeskiej marki.