Innowacyjne metody nauczania w placówkach specjalnych przyniosły oczekiwany efekt. Tak wynika z raportu, podsumowującego unijny projekt edukacyjny, który powiat realizował jako jedyny w województwie.
oraz wzbogacić swoją bazę dydaktyczną.
Program, realizowany od grudnia 2009 r., objął 160 uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (z poziomów nauczania: podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego) z ośrodków szkolno-wychowawczych w Załuczu i w Bystrzycy oraz Zespołu Szkół Specjalnych przy Domu Pomocy Społecznej w Matczynie. Były to przede wszystkim dzieci, pochodzące z małych miejscowości i z ubogich rodzin. Dzięki udziałowi w projekcie mogły korzystać z m.in.: muzykoterapii, zajęć ruchowych, muzyczno-tanecznych, arteterapii, komputerowego wspomagania rozwoju czy treningu uwagi słuchowej.
w małych, 4-osobowych grupach. Ponadto na potrzeby projektu placówki oświatowe zostały wyposażone w specjalistyczny sprzęt m.in.: aparaty EEG, notebooki, piec do wypalania gliny, zestawy do witrażu, zestaw instrumentów muzycznych oraz multimedialne programy edukacyjne.
Dzięki programowi zyskały nie tylko dzieci, ale także placówki. Szkoły podniosły poziom kształcenia. Poznały specjalne metody terapii, których dotychczas nie stosowały w swoich działaniach, a teraz będą mogły z powodzeniem korzystać z nich w przyszłości.
Realizacja projektu pod nazwą "Innowacyjne metody nauczania dzieci z upośledzeniem umysłowym w powiecie lubelskim” kosztowała ponad 1 mln 370 tys. zł. 85 procent tej kwoty to środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, 25 procent dofinansował budżet państwa.