Drogowcy uporali się już z ponad jedną trzecią prac, przy budowie kolejnych fragmentów trasy S17. Ułożyli pierwsze odcinki betonowej nawierzchni. Po stronie mazowieckiej niedługo powstanie kilkanaście kilometrów nowej drogi.
W naszym regionie drogowcy pracują na fragmencie „siedemnastki” biegnącym od granicy województwa do węzła Kurów Zachód. Prowadzone są tam m. in. roboty ziemne, budowane są wiadukty i przejścia dla zwierząt. Drogowcy przebudowują również instalacje, kolidujące z nową drogą.
Inwestycję podzielono na dwa odcinki. Między węzłami Skrudki i Kurów – Zachód prace toczą się od stycznia. Obecnie na tym ponad 13-kilometrowym odcinku zaawansowanie prac sięga 40 proc. Powstaje tam 11 tzw. obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty i trzy przejścia dla zwierząt. Każde o szerokości ponad 55 metrów. Za budowę tego odcinka odpowiada firma Mota-Engil.
– Wykonawca przebudował już kolizje z gazociągiem, wodociągami, liniami teletechnicznymi i energetycznymi – wyjaśnia Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Wykonano blisko 70 proc. wykopów, nasypów i umocnień podłoża.
W okolicy węzła Żyrzyn drogowcy ułożyli już dwie nitki nowej drogi, z betonową nawierzchnią. Odcinek ten liczy ponad kilometr. Betonowa nawierzchnia ma mieć trzykrotnie większą trwałość od „tradycyjnego” asfaltu. Jak wyjaśniają drogowcy, będzie wymagała remontu raz na 30 lat.
Jednocześnie z układaniem nowej nawierzchni, rozpoczęto budowę włączenia nowej trasy do istniejącego odcinka ekspresówki przed węzłem Kurów Zachód.
Budowa drugiego odcinka S17, od granicy województwa do węzła Skrudki trwa od kwietnia. Ten fragment trasy liczy ponad 20 kilometrów. Zaawansowanie robót drogowcy oceniają na ponad 30 proc. To najdłuższy i najtrudniejszy w budowie fragment nowej S17. Powstaje tam aż 26 obiektów inżynierskich.Trudności sprawiają również warunki geologiczne.
Obecnie drogowcy pracują przy budowie nasypów i obiektach inżynierskich. Usuwają też tzw. kolizje z innymi instalacjami. Do zbudowania jest również nowy, blisko 200-metrowy most na Wieprzu. Jego filary są już gotowe. W styczniu rozpocznie się malowanie konstrukcji mostu. Przeprawa powinna być gotowa jesienią przyszłego roku.
Cała trasa S17 z Lublina do Warszawy ma być gotowa w 2019 roku. Prace przy odcinkach realizowanych po stronie mazowieckiej są zaawansowane w 40 proc. Do końca roku drogowcy zamierzają tam położyć kilkanaście kilometrów nowej nawierzchni.