Uruchomienie lotniska, modernizacja i budowa dróg, inwestycje w odnowę zabytków, w ochronę środowiska i turystykę - to tylko niektóre efekty wykorzystania środków unijnych w Lubelskiem.
- Sukcesywnie nadrabiamy kilkunastoletnie zaległości. Zmieniamy Lublin poprzez poprawę dostępności komunikacyjnej, nowoczesną infrastrukturę, rewitalizację ważnych obiektów kulturalnych, wreszcie budując bazę sportową, która będzie służyła zarówno mieszkańcom miasta, jak i całego regionu. Bez unijnego wsparcia nie byłoby to możliwe na tak zauważalną skalę - powiedział Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Drogi, komunikacja, kultura
W Lublinie unijne fundusze widać na każdym kroku. W mieście powstało lub zostało zmodernizowanych 40 km dróg. Dojazd do lotniska nową ul. Mełgiewską, prowadzącą także do powstającej obwodnicy miasta. Kończy się budowa drugiego dojazdu do obwodnicy - aleją Solidarności, która będzie wyjazdem w kierunku Warszawy. Poligonowa powstanie za dwa lata. Będzie to trzeci dojazd do obwodnicy.
W Lublinie wymieniony został praktycznie cały tabor autobusów i trolejbusów, budowane są nowe linie trolejbusowe, tworzony jest system sterowania ruchem ulicznym. Powstało 56 km ścieżek rowerowych.
Ale nie tylko drogi zyskały dzięki Unii. Odnowiony został Teatr Stary, jeden z najstarszych budynków teatralnych w Polsce, remont przeszła zabytkowa siedziba miejskiego Centrum Kultury. Trwa budowa Centrum Spotkania Kultur, gmachu teatru, który - niedokończony - niszczał od czasów Gierka.
Nie tylko Lublin
Ale nie tylko Lublin wykorzystał swoją szansę. W Zamościu w ciągu ostatnich 10 lat na inwestycje wydano 400 mln zł, w tym ponad 70 proc. stanowi dofinansowanie z funduszy unijnych i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Najbardziej widocznym efektem jest rewitalizacja unikalnej zamojskiej starówki wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Trwają prace przy odtworzeniu dawnych fortyfikacji twierdzy Zamość. Rewitalizacja zabytków podniosła atrakcyjność turystyczną miasta, odwiedzanego rocznie przez ok. 250 tys. osób.
3,5-tysięczny Zwierzyniec wykorzystał ponad 18 mln zł unijnych dotacji. Najwięcej przeznaczono na projekty związane z ochroną środowiska i turystyką. Zmodernizowana została oczyszczalnia ścieków, rozbudowano sieć kanalizacyjną i wodociągową.
Najbardziej jednak dopływ unijnych pieniędzy odczuli kierowcy. Łącznie zbudowano lub jeszcze budujemy 198,5 km dróg o wartość ok. 4,8 mld zł, z czego dofinansowanie UE wynosi ok. 2,8 mld zł.
S17
Sztandarowa inwestycja to S17 od węzła Kurów do Piask, w sumie ponad 70 kilometrów drogi ekspresowej. Ale nie wolno zapomnieć o obwodnicy Puław wraz z nowym mostem (12,7 km), obwodnicy Hrebennego wraz z remontem odcinka Tomaszów Lubelski-Hrebenne (14,1 km), przebudowie na odcinku Siedlce-Terespol (72,8 km), obwodnicy Kraśnika (5,3 km), Kocka i Woli Skromowskiej (7,9 km) oraz Frampola (4,4 km).
- Nie zapominajmy o przyszłości. Już rozpisaliśmy przetarg na S17 od granicy z woj. mazowieckim do węzła Kurów Zachód wraz z dojazdem do mostu w Puławach. To w sumie 45,8 km nowej drogi ekspresowej. Trwa przetarg na S19, czyli zachodnią obwodnicę Lublina o długości 9,8 km - mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy GDDKiA w Lublinie.
Materiał informacyjny Komisji Europejskiej