Świeżo ułożony asfalt widać już na zbudowanej od nowa ul. Fabrycznej między mostem na Czerniejówce (też wzniesionym od nowa) a przesuniętym nieco rondem koło Gali. Walce drogowe krzątały się już także po samym rondzie. Czy drogowcy mają szansę zdążyć z przebudową w umownym terminie?
– Termin zakończenia robót to październik bieżącego roku. Wykonawca nie występował o jego przedłużenie – potwierdza Grzegorz Jędrek z Urzędu Miasta Lublin.
Do zrobienia wciąż jest tu sporo, ale otwarcie drogi przed 1 listopada staje się z każdym dniem coraz bardziej realne. Od kilku dni koło Gali mocno pachnie asfaltem. Niedawno pojawił się na Fabrycznej między mostem a rondem, na samym rondzie oraz na jezdni al. Unii Lubelskiej po stronie centrum handlowego, a sporo wcześniej odtworzony został fragment jezdni Al. Zygmuntowskich. Nie są to jeszcze wszystkie warstwy konstrukcyjne, ale np. na jezdni Zygmuntowskich brakuje już tylko wierzchniego dywanika, obok układane są chodniki.
Najmniej zaawansowana jest budowa nowej jezdni ul. Lubelskiego Lipca ’80 prowadzącej ruch w kierunku ronda, bo tutaj roboty zaczęły się najpóźniej. – Został już zakończony etap wzmacniania gruntu poprzez palowanie – tłumaczy Jędrek. Prawie w całości gotowa jest tu kanalizacja burzowa, w połowie teletechniczna.
Na samej ul. Fabrycznej gotowa jest już praktycznie cała konstrukcja nośna nowego mostu na Czerniejówce, który zastąpił starą, sypiącą się wręcz konstrukcję. Nie ma jeszcze barierek, nie ma asfaltu, ale sam most już jest. – Teraz trwa konstrukcja płyt przejściowych – informuje Urząd Miasta. Wyjaśnijmy, że chodzi o płyty, po których dostaniemy się z jezdni na most. Pod mostem w 60 proc. zaawansowane jest umocnienie koryta Czerniejówki.
Wśród zadań pozostałych do wykonania jest m.in. budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Fabrycznej z Bronowicką. Zlecenie obejmuje także przebudowę zatok przystankowych, nie tylko w rejonie ronda, ale też nieco dalej, chociażby na Wolskiej, Drodze Męczenników Majdanka, czy na początku ul. Kunickiego. – Do wykonania jest dziewięć zatok – informuje Jędrek. – Trzy są już kompletne, jedna zostanie rozpoczęta w tym tygodniu.
Przebudowa ronda koło Gali i wymiana mostu będą kosztować 61 mln zł. Na taką kwotę opiewa umowa podpisana przez miasto z Przedsiębiorstwem Robót Drogowych Lubartów.