Nowa pętla komunikacji miejskiej na Choinach miała być dla kierowców zachętą do zostawienia samochodu na parkingu i przesiadki w autobus. Taki był plan. Teraz okazuje się, że zostaną tutaj wysłane tylko trzy linie, a pozostałe nadal będą dojeżdżać najdalej do starej pętli przy os. Paderewskiego.
Ogólnodostępny parking dla 54 samochodów, zadaszony parking na 100 rowerów, toaleta dla kierowców i pasażerów – tak wyposażona została nowa pętla komunikacji miejskiej wybudowana na końcu ul. Choiny, tuż przy północnej granicy miasta.
Władze Lublina chętnie chwalą się tą inwestycją i podkreślają, że to kolejny argument za przesiadką z prywatnego samochodu w autobus lub trolejbus, zwłaszcza dla mieszkańców pobliskich miejscowości.
Mocno przeliczyli się ci, którzy sądzili, że nowa pętla przejmie rolę starej, działającej koło os. Paderewskiego, gdzie obecnie kończy kursy pięć linii dziennych (13, 17, 18, 26, 29) oraz jedna nocna (N1). Ze wszystkich tych linii zaledwie jedna (nr 18) zostanie wysłana na wydłużoną trasę do nowej pętli. Wraz z nią trafią na Choiny trafią też trolejbusy linii 156 i 160 kończące dziś kursy przy ul. Chodźki niedaleko szpitala dziecięcego.
– Biorąc pod uwagę niewielką zabudowę w rejonie pętli Choiny, na początek kierujemy tam trzy linie, w tym dwie trolejbusowe – przyznaje Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego. – Będziemy oczywiście monitorować sytuację i w miarę potrzeb sukcesywnie wzmacniać obsługę tej pętli.
Kiedy na nowej pętli wsiądą pierwsi pasażerowie?
– Trudno w tym momencie wskazać dokładny termin – odpowiada Justyna Góźdź. – Na pewno trzeba wziąć pod uwagę pewien margines czasowy na przygotowanie rozkładów uwzględniających tę zmianę i wgranie informacji do systemu, jak również na działania związane z ubezpieczeniem pętli, czy podłączeniem liczników.
Urzędnicy podkreślają, że przystanek nie został oficjalnie oddany do użytku, ale czekają już na zezwolenie od nadzoru budowlanego.
Pętla powstała przy okazji przebudowy 900-metrowego odcinka ul. Choiny od skrzyżowania z ul. Wojtasa do północnej granicy miasta. W miejscu jednej jezdni powstały dwie, mające po dwa pasy ruchu. Stworzono też jedyne w Lublinie rondo typu „cygaro”. Sama droga także nie jest dopuszczona do użytku, a samochody wpuszczono tu na zasadach „tymczasowej organizacji ruchu”.
Inwestycja obejmowała nie tylko dobudowę drugiej jezdni.
– Wzdłuż ul. Choiny po obu stronach wybudowano 1370 m ścieżek rowerowych i 3980 m chodników – wylicza Grzegorz Jędrek z biura prasowego Ratusza. Ponadto doprowadzono na Czechów sieć dla trolejbusów, przebudowano skrzyżowanie al. Smorawińskiego z ul. Chodźki oraz skrzyżowanie ul. Szeligowskiego z ul. Czapskiego, natomiast na wysokości ul. Śliwińskiego powstała sygnalizacja świetlna dla pieszych przechodzących przez ul. Choiny.