

Jeszcze w tym roku na ulice Lublina wyjadą pierwsze autobusy wyposażone w baterie słoneczne, które będą wspomagać zasilanie układów autobusu. W środę odbyła się oficjalna prezentacja nowych rozwiązań.

Zastosowanie baterii słonecznych ma zmniejszyć zużycie paliwa przez autobusy. Mowa o oleju napędowym, który pojazd musi zużyć, by wytworzyć potrzebną mu ilość energii elektrycznej. Średnia roczna oszczędność została oszacowana na ok. 8 tys. złotych na jeden pojazd.
Nowe rozwiązania są opracowywane przez Politechnikę Lubelską, która wspólnie z MPK uzyskała dotację na "autobusowy” projekt. Badania potrwają dwa lata. Całkowity koszt projektu to 4,6 mln zł, z czego 3,8 miliona zł będzie pochodzić z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Pozostałą kwotę wykłada MPK. Lubelski projekt znalazł się na liście pięciu najlepszych wniosków w dziedzinie Mechanika i Transport w konkursie ogłoszonym przez NCBiR. Wszystkich wniosków było 101.