Już w przyszłym roku miasto będzie musiało zacząć wydawać pieniądze na utrzymanie nowego dworca autobusowego. Wiadomo, że będzie to kosztować nie mniej niż 660 tys. zł za jedno półrocze. Miasto wprost przyznaje, że koszty jeszcze wzrosną.
To ma być nowoczesny i energooszczędny obiekt, przynajmniej według zapewnień władz miasta.
Do spłukiwania toalet ma być wykorzystywana deszczówka, która posłuży także do podlewania roślin. Panele fotowoltaiczne na wiatach peronów pozwolą zmniejszyć wydatki na prąd, a konstrukcja obiektu ma zmniejszać zużycie ciepła.
Wydatków nie da się jednak uniknąć.
W przyszłorocznym budżecie Lublina po raz pierwszy w historii mają być zarezerwowane fundusze na utrzymanie nowego dworca.
– Koszty obejmują m.in. bieżące utrzymanie obiektu, drobne naprawy, sprzątanie, ochronę i nadzór, administrację, opłaty za media i doposażenie obiektu – informuje Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego, który zgodnie z marcową decyzją Rady Miasta będzie administrował nowym Dworcem Metropolitalnym. Ma odpowiadać za organizację dworca, zarządzanie obiektem i jego prawidłowe funkcjonowanie.
– Ujęte w projekcie budżetu miasta koszty zostały założone na poziomie 660 tys. zł – informuje Fisz.
Wiadomo jednak, że na tej kwocie się nie skończy.
– Zaplanowana w projekcie budżetu kwota obejmuje pierwszy okres funkcjonowania dworca w okresie około pół roku. Założenie jest takie, że w trakcie roku będziemy, w zależności od uruchamiania kolejnych funkcji dworca, wnioskować o dodatkowe środki. Ale pamiętajmy, że znaczna część funkcji zarządczych będzie wykonywana siłami własnymi ZTM.
Miejska jednostka zakłada, że odpowiedzialność za dworzec przejmie w połowie przyszłego roku. Na razie nie ma jednak pewności, że to realny termin. Wykonawca obiektu powinien skończyć jego budowę do 28 lutego, ale już sygnalizuje miastu, że ma problemy z dostawą materiałów i niezbędnego sprzętu.
Budimex ostrzegł już miasto, że problemy „mogą wpłynąć na termin zakończenia budowy”. O ile mogą się przedłużyć prace? Konkretne daty jeszcze nie padają. Zaawansowanie prac przy budowie dworca i sieci dróg dojazdowych wynosi obecnie około 80 proc.
Na peronach nowego dworca, jak informuje Ratusz, mają się znaleźć 43 stanowiska dla komunikacji zamiejskiej.