O kolejne miesiące może się przedłużyć budowa Dworca Metropolitalnego. Jego wykonawca już sygnalizuje władzom miasta, że dotychczasowy termin, czyli 28 lutego 2023 roku, może być nierealny z powodu problemów z zaopatrzeniem.
Gdyby wszystko poszło zgodnie z pierwotnym planem, to dzisiaj zapewne odliczalibyśmy już dni do otwarcia nowego dworca autobusowego przy głównym dworcu kolejowym.
Umowa zakładała, że budowa zakończy się do 29 lipca 2022 r. Wiosną wykonawca dworca, warszawska firma Budimex, poprosił miasto o przesunięcie tego terminu na koniec czerwca 2023 r., czyli aż o 11 miesięcy dodatkowego czasu. Budimex tłumaczył tę prośbę przykrą niespodzianką, na którą się natknął na placu budowy. Mowa o podziemnych zbiornikach będących pozostałością po działającej tu niegdyś gazowni. Pojemniki nie były oznaczone na mapach, konieczny był ich demontaż i utylizacja.
Zamiast wnioskowanych 11 miesięcy, Urząd Miasta dał wykonawcy 7, więc zgodnie z aneksem dworzec powinien być gotowy nie później niż 28 lutego 2023 r. Okazuje się, że również ten termin jest mało realny.
– Wykonawca nie złożył formalnego wniosku o zmianę terminu realizacji inwestycji – zastrzega Justyna Góźdź z lubelskiego Ratusza. – Niemniej jednak sygnalizuje problemy w dostawie materiałów i niezbędnego sprzętu. Zdaniem wykonawcy może to wpłynąć na termin zakończenia budowy Dworca Metropolitalnego. Na chwilę obecną nie został zawarty aneks do umowy w zakresie zmiany terminu jej wykonania.
Budynek dworca, jak zapewnia Urząd Miasta, ma już wszystkie konstrukcje stalowe i żelbetowe, łącznie z konstrukcją dachu mającego pełnić rolę zielonego tarasu widokowego.
– Dach na części nieużytkowej i użytkowej został zabetonowany. Wykonano izolację z membrany z warstwą styropianu oraz instalację odwadniającą, natomiast w części użytkowej zamontowano wszystkie 30 donic do sadzenia drzew na dachu oraz rozpoczęto montaż placu zabaw – wylicza Góźdź. Dodaje, że na dachu montowana jest już konstrukcja pod panele fotowoltaiczne „między częścią użytkową i nieużytkową”.
– W garażach podziemnych trwa montaż instalacji wewnętrznych, drzwi, prace wykończeniowe ścian, wykonano posadzki oraz izolację stropu – informuje Góźdź. – W budynku kładzione są instalacje, wykonywane są konstrukcje pod fasady aluminiowe. Wokół dworca wykonano 80 proc. podbudów oraz zabetonowano wszystkie zatoki postojowe. W około 70 proc. zrealizowane są prace przy budowie dróg manewrowych i stanowisk odjazdowych, których wykonano 33. Rozpoczęto montaż wind, których docelowo będzie 5.
Ratusz nie informuje na razie, o ile miesięcy może się przedłużyć budowa dworca. Twierdzi, że na razie wiążące są dla niego terminy zapisane w umowie, a ich zmianę będzie analizować, gdy Budimex złoży oficjalny wniosek w tej sprawie.