Po trwającej blisko trzy lata budowie i kilkunastomiesięcznym opóźnieniu w piątek zaczął działać nowy dworzec autobusowy przy ul. Dworcowej, w pobliżu stacji kolejowej Lublin Główny. Na zdjęciach przypominamy, jak powstawał Dworzec Lublin, największa miejska inwestycja ostatnich lat.
Pierwszy autobus odjechał stąd w piątek o godz. 1.05 w nocy. Był to kurs firmy Flixbus do Charkowa. Podróżni z dworcowego budynku mogli skorzystać dopiero od godz. 13, po uroczystym otwarciu z udziałem oficjeli i przecięciu wstęgi. W weekend trwają tu dni otwarte, podczas których możliwe jest m.in. zwiedzanie obiektu z przewodnikiem.
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej.
Kalendarium Dworca Lublin:
* Luty 2013 – Rada Miasta daje zielone światło do rozpoczęcia negocjacji z samorządem województwa w sprawie wykupienia od spółki PKS Wschód gruntów u zbiegu ul. Dworcowej, Młyńskiej i Gazowej, na których znajduje się Dworzec Południowy PKS
* Czerwiec 2013 – finalizacja transakcji. Nieruchomość kosztowała 2,67 mln złotych
* Kwiecień 2018 – prezentacja projektu nowego dworca
* Grudzień 2019 – otrzymanie pozwolenia na budowę
* Luty 2020 – ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji
* Grudzień 2020 – podpisanie umowy na budowę z firmą Budimex, która czas na wykonanie prac ma do 29 lipca 2022 roku.
* Luty 2021 – rozpoczęcie prac budowlanych
* Marzec 2022 – Budimex prosi o dodatkowe 11 miesięcy na ukończenie prac. Dostaje czas do 28 lutego 2023 roku
* Październik 2022 – wykonawca sygnalizuje możliwość kolejnego opóźnienia
* Luty 2023 – miasto podaje kolejny termin ukończenia inwestycji. Wykonawca dostaje czas na ukończenie prac do 15 maja
* Maj 2023 – kolejne wydłużenie terminu, tym razem do 20 października
* Październik 2023 – zakończenie budowy
* Grudzień 2023 – odebranie pozwolenia na użytkowanie
Dworzec Lublin w liczbach:
340 milionów złotych to koszt całej inwestycji, wraz z przebudową układu drogowego wokół nowego dworca. Pierwotnie wartość projektu szacowano na 237 mln zł. Blisko194 mln zł wyniosło unijne dofinansowanie
1 złoty to opłata dla przewoźników za jednorazowe zatrzymanie pojazdu na Dworcu Lublin. Taka stawka ma obowiązywać do końca sierpnia, później wzrośnie do 2 złotych
22 ozdobne filary o kształcie nawiązującym do gałęzi drzew tworzą konstrukcję podtrzymującą dach obiektu. Powstały w zakładach Grant w Ostrowcu Świętokrzyskim
1500 ton ważyło samo zadaszenie
174 miejsca postojowe znajdują się w garażu podziemnym pod budynkiem
12 linii komunikacji miejskiej dojeżdża bezpośrednio do nowego dworca
18 000 metrów kwadratowych to powierzchnia użytkowa dworcowego budynku
15 miesięcy wyniosło opóźnienie w zakończeniu prac budowlanych
141 000 złotych kosztowało wykonanie i montaż neonu z napisem „Dworzec Lublin”, jaki zawisł na dworcowym budynku
31 000 krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych posadzono na terenie całej inwestycji
1300 metrów ścieżek rowerowych wykonano wokół obiektu
53 to liczba stanowisk dla autobusów dla komunikacji regionalnej, dalekobieznej i miedzynarodowej, jakie powstały na nowym dworcu
340 000 000 złotych wyniósł całkowity koszt inwestycji, włącznie z przebudową układu drogowego wokół obiektu