

Nowoczesna technologia, przy użyciu lasera, może pozwolić na oczyszczenie fragmentu fresku w Kaplicy Świętej Trójcy na zamku. Przed laty został on zanieczyszczony podczas prac konserwatorskich.

Do Muzeum Lubelskiego przyjechali specjaliści zajmujących się dziedzictwem kulturowym. W ramach Szkoły Letniej UNESCO uczyli się wykorzystywania nowoczesnych technologii przy renowacji zabytków.
W trakcie warsztatów podjęto też działania związane z próbą oczyszczenia zabytkowych fresków w zamkowej kaplicy przy pomocy lasera. Chodzi o czyszczenie powierzchni przy wykorzystaniu tzw. ablacji laserowej.
– To były prace eksperymentalne związane z próbą oczyszczenia tych malowideł z powłok wosku, które w latach 50. ubiegłego stulecia zostały położone na nich w celach konserwatorskich. Wtedy stosowano inne metody, które dziś nie spełniają swojej roli. Wręcz przeciwnie, bo takie materiały jak wosk mają tendencję do starzenia się i ciemnienia – mówi Małgorzata Dobrzyńska-Musiela, konserwator dzieł sztuki i prezes toruńskiej firmy Restauro. – Poproszono nas o wykonanie niewielkiej próby, żeby sprawdzić, czy ta metoda laserowa w przyszłości byłaby właściwa.
Chodzi o scenę przedstawiającą naigrywanie się z Chrystusa. Ewentualne wykorzystanie lasera muszą poprzedzić kompleksowe badania. Na razie chodziło tylko o sprawdzenie tego, czy użycie nowoczesnej technologii mogłoby przynieść oczekiwany efekt.
- Rezultat eksperymentu daje nadzieję, że tę technikę można by w przyszłości wykorzystać do usunięcia warstw wosku – dodaje Dobrzyńska-Musiela.
Gotycka Kaplica Świętej Trójcy to jeden z najcenniejszych i najciekawszych zabytków sztuki średniowiecznej w Polsce i Europie. Najwcześniejsze wzmianki o niej pochodzą z 1326 r. Bezcenne malowidła bizantyńsko-ruskie we wnętrzu świątyni wykonano w 1418 r.