O wiele więcej niż szacował Ratusz może kosztować przebudowa skrzyżowania ul. Krochmalnej z Diamentową, gdzie na wprost ma prowadzić nas wiadukt, a pod nim byłoby rondo. Każda z trzech ofert od firm budowlanych znacznie przekracza budżet tej inwestycji.
Miasto przygotowane było na wydatek nie większy niż 48,5 mln zł, tymczasem wczoraj okazało się, że najtańsza z trzech ofert opiewa na 66,2 mln zł. Władze Lublina znalazły się w trudnej sytuacji, z której mają tylko dwa wyjścia, oba niezbyt komfortowe.
Pierwszym wyjściem jest unieważnienie przetargu i rozpisanie nowego z nadzieją na niższe ceny. To dość ryzykowne, bo miasto musi zdążyć z przebudową w określonym terminie, inaczej przepadnie unijna dotacja przyznana na tę inwestycję. Czy wystarczy czasu na powtórkę przetargu? – Teoretycznie tak – odpowiada Karol Kieliszek z Urzędu Miasta.
Drugie wyjście to dołożenie brakujących pieniędzy. Chodzi o blisko 18 mln złotych. Również to jest teoretycznie możliwe, bo niemal pewne są duże oszczędności na dwóch innych inwestycjach drogowych, które tworzą wraz ze skrzyżowaniem unijny projekt przebudowy drogi wojewódzkiej nr 835. Chodzi o odnowę Abramowickiej i przedłużenie ul. Dywizjonu 303. W obu przypadkach najtańsze firmy zaoferowały na tyle niskie ceny, że z oszczędności bez problemu udałoby się uzbierać kwotę brakującą do przebudowy skrzyżowania Krochmalnej z Diamentową.
Które wyjście wybierze miasto?
– Decyzja zapadnie do końca tego tygodnia – odpowiada Kieliszek. Nawet jeśli samorząd znajdzie dodatkowe pieniądze, to umowa z wykonawcą zostanie zawarta nieprędko. – Przetarg zostanie jeszcze poddany tzw. kontroli uprzedniej przez Urząd Zamówień Publicznych – zastrzega Kieliszek. Jeśli kontrola wypadnie pomyślnie, miasto będzie mogło podpisać umowę na prace drogowe. – Roboty zaczęłyby się w przyszłym roku.
Prace będą skutkować dużymi utrudnieniami dla kierowców, zwłaszcza, że zbiegną się w czasie z planowaną przez kolej przebudową wiaduktu nad ul. Diamentową. Ratusz nie zdradza jeszcze, jak zorganizowany będzie ruch, bo ustali to dopiero z wykonawcą prac, o ile go wybierze.
Planowane Zmiany
Przebudowane mają być drogi między mostami na Bystrzycy w ciągu Krochmalnej a wiaduktem kolejowym nad Diamentową. Ten odcinek ma około 460 m długości. Jazdę na wprost umożliwiać ma estakada z dwiema jezdniami, obie będą mieć po dwa pasy ruchu. Trolejbusy nie będą kursować estakadą, trakcja dla tych pojazdów pozostanie na dole, gdzie nadal można będzie jechać na wprost w osi dwujezdniowa Krochmalna – Diamentowa. Rondo, które powstanie na dole, choć w nieco innym miejscu niż to dzisiejsze, będzie wyposażone w sygnalizację świetlną. Wokół węzła drogowego mają biec dwukierunkowe ścieżki rowerowe o szerokości 2,3 m oraz dwumetrowej szerokości chodniki.
Ile za to sobie liczą
• 66,2 mln zł – Strabag, Pruszków
• 66,7 mln zł – PRD Lubartów
• 80 mln zł – Budimex, Warszawa.