Już we wtorek mają ruszyć zasadnicze prace przy przebudowie ul. 1 Maja, która – według zapowiedzi Ratusza – stanie się „architektonicznym przedłużeniem pl. Dworcowego”. Roboty będą się wiązały z utrudnieniami dla pieszych oraz kierowców
Pierwotny projekt przebudowy ul. 1 Maja przewidywał wycinkę pięciu drzew. – Ostatecznie na etapie wykonawczym usunięto trzy – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego Ratusza. Zapewnia, że przeprowadzona kilka dni temu wycinka kolejnych dwóch drzew nie miała żadnego związku z przebudową. – W ramach działań niezwiązanych z inwestycją na początku lutego usunięto z ul. 1 Maja dwa obumarłe drzewa: klon zwyczajny i jesion wyniosły. Prace wykonano w ramach bieżącego utrzymania zieleni w mieście.
Zasadnicze pace przy przebudowie ulicy mają się rozpocząć we wtorek. W pierwszej kolejności robotnicy będą zdzierać asfalt z jezdni. – Następnie, zaczynając od pl. Bychawskiego, rozpoczną roboty ziemne przy budowie kanalizacji deszczowej – zapowiada Góźdź. Równocześnie mają być przebudowywane podziemne instalacje.
Przebudowa ulicy będzie się wiązała z utrudnieniami dla kierowców. Zwężona ma być prawa połowa jezdni (patrząc od strony pl. Dworcowego. Robotnicy mają pracować etapami, zajmując za każdym razem około 60-metrowy odcinek ulicy.
– Drogowcy będą się przesuwać od końca ulicy w stronę dworca. W rejonie prowadzonych robót nie będzie możliwości parkowania – informuje Góźdź. Utrudnienia mają też dotyczyć pieszych, którzy okresowo będą zmuszeni omijać rozkopane chodniki, zamykane czasowo będą też przejścia przez jezdnię. Ratusz deklaruje, że zapewnione będą dojścia do posesji oraz sklepów.
Przebudowa ul. 1 Maja między pl. Dworcowym a pl. Bychawskim ma się zakończyć w maju tego roku. Na ulicy ubędzie miejsc parkingowych: z obecnych 100 ma pozostać 58. Zachowany będzie podział na jezdnię i chodniki. Ratusz przekonuje, że ulica stanie się „architektonicznym przedłużeniem placu Dworcowego”. Mają się na niej pojawić nowe drzewa i krzewy oraz stojaki dla rowerów.
Projekt odnowy ul. 1 Maja był dwa lata temu dosyć ostro krytykowany przez działaczy Lubelskiego Ruchu Miejskiego, którzy chcieli m.in. parkowania równoległego zamiast prostopadłego, wprowadzenia enklaw zieleni, czy też zielonej strefy rekreacyjnej bliżej pl. Bychawskiego.
Rozpoczynająca się przebudowa ul. 1 Maja jest częścią inwestycji związanej z budową Dworca Metropolitalnego. W najbliższym czasie czeka nas również przebudowa ul. Dworcowej, Młyńskiej, Gazowej i Pocztowej.