

Ponad stuletni żelbetowy most, który od kwietnia stoi na terenach zielonych Politechniki Lubelskiej został wpisany do wojewódzkiego rejestru zabytków, jako zabytek techniki. Dawna przeprawa, przewieziona z okolic Zamościa, służy jako pomoc dydaktyczna podczas zajęć z mechaniki konstrukcji i kształtowania architektoniczno-przestrzennego.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę


– Most będący dziełem inżynierskim posiada wartość jako dokument historii budowy mostów na terenie Lubelszczyzny. Z uwagi na znaczenie jako materialnego świadectwa sztuki inżynierskiej początków ubiegłego wieku powinien podlegać ochronie i opiece – mówi Halina Landecka, Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Konstrukcja została odnaleziona przed rokiem na terenie rozbudowywanej drogi krajowej nr 17 w okolicy miejscowości Łabunie-Reforma pod Zamościem. Pierwotnie most został zakwalifikowany do rozbiórki, ale zainteresowali się nim naukowcy z Politechniki Lubelskiej. Po dokonaniu pomiarów inwentaryzacyjnych i wstępnych badań uznali go za obiekt o wartości historycznej i naukowej.
– Jego obecny obraz świadczy o wykonawstwie na najwyższym poziomie, dotyczy to regularności wymiarów i stanu powierzchni betonu. Konstrukcja mostu jest w relatywnie dobrym, a nawet bardzo dobrym stanie – mówi dr inż. Sławomir Karaś z Katedry Dróg i Mostów PL.
Most został wybudowany w 1914 roku i jest jednym najstarszych udokumentowanych obiektów żelbetowych w województwie lubelskim. – Starsze są tylko dwie przeprawy wybudowane przez inż. Mariana Lutosławskiego w Lublinie, odpowiednio w 1908 i 1909 roku – podkreśla mgr inż. Krzysztof Śledziewski z Katedry Dróg i Mostów.