W poniedziałek zamknięty zostanie wyjazd z ul. 1 Maja do przebudowywanego ronda przy Gali. Ruch od strony ul. Kunickiego i Wolskiej w kierunku al. Unii Lubelskiej będzie przełożony na ul. Lubelskiego Lipca ’80 i zostanie tam już na stałe.
To ma być definitywny koniec przejazdu na przestrzał przez ul. 1 Maja. Już wkrótce jezdnia ma być zaślepiona, a na jej końcu powstanie parking. Innego scenariusza oczekiwali miejscy aktywiści oraz Rada Kultury Przestrzeni namawiająca prezydenta do pozostawienia ul. 1 Maja otwartej dla komunikacji miejskiej oraz rowerzystów. Ratusz odrzucił te propozycje. Przejazdu nie będzie.
Z powodu zaślepienia ul. 1 Maja już w poniedziałek zmienią się trasy miejskich autobusów i trolejbusów jadących z ul. Wolskiej i Kunickiego w kierunku ul. Zamojskiej i al. Unii Lubelskiej.
Do końca bieżącego tygodnia linie 3, 7, 16, 17, 23, 29, 55, 156, 157, 159 i 160 jadą w tym kierunku przez ul. 1 Maja. Od poniedziałku będą kursowały już przez pl. Bychawski i ul. Lubelskiego Lipca ’80.
Przypomnijmy, że na tym odcinku ul. Lubelskiego Lipca ’80 nie ma już dwóch przystanków (jeden był koło Targów Lublin, drugi bliżej ronda). Jest tylko jeden, tymczasowy, ulokowany pomiędzy starymi. Jeśli ktoś o tym nie wie i z przyzwyczajenia będzie chciał wysiąść przy rondzie, mocno się rozczaruje, straci sporo czasu i nieco nachodzi. Najbliższy przystanek będzie mieć dopiero na ul. Zamojskiej lub (w zależności od tego, którą linią jedzie) na al. Unii Lubelskiej koło stacji paliw.
Niezmienne pozostają objazdowe trasy linii 14, 153, 158 (w obie strony przez Wolską), linii 154 (w obie strony przez ul. Lubelskiego Lipca ’80), linii 950 (przez Wolską) oraz nocnej linii N3 (z ul. Kunickiego do dworca PKP dojeżdża przez ul. Pocztową).
Po zamknięciu wyjazdu z ul. 1 Maja drogowcy mają się zabrać za budowę nowej jezdni, która ma prowadzić samochody z ul. Lubelskiego Lipca ’80 do przebudowywanego ronda. – Prace zaczną się od palowania gruntu – zapowiada Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. Niezbyt stabilne podłoże musi być ustabilizowane betonowymi palami wprowadzanymi głęboko w ziemię. Dopiero potem będzie możliwe budowanie zasadniczej konstrukcji jezdni.
Mało czasu, dużo pracy
Skrzyżowanie w nowym kształcie powinno być teoretycznie gotowe do końca października, bo taki termin widnieje w umowie zawartej przez miasto z wykonawcą robót obejmujących też wymianę mostu na Czerniejówce, montaż trakcji trolejbusowej nad ul. Lubelskiego Lipca ’80, budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Fabrycznej z Bronowicką oraz wyznaczenie buspasów na ul. Fabrycznej i Drodze Męczenników Majdanka.
Przez rok od podpisania umowy drogowcy wykonali połowę zakontraktowanych prac. Na drugą połowę zostało im nieco mniej niż trzy i pół miesiąca.