Miasto zamawia projekty nowej drogi, która będzie przedłużeniem ul. Zelwerowicza i pobiegnie od ul. Bohaterów Września do Zbożowej. Projektanci mają przygotować do wyboru dwa warianty skrzyżowania z ul. Sławinkowską i Zbożową: jeden z sygnalizacją świetlną, w drugim może się znaleźć estakada
– Przedłużenie ul. Zelwerowicza ma zapewnić płynny przejazd do ul. Sławinkowskiej oraz obsługę komunikacyjną i uzbrojenie planowanego cmentarza – informuje Grzegorz Jędrek z biura prasowego Ratusza. Nowa droga będzie mieć 1,4 km długości, a jej projekt ma być gotowy do czerwca 2021 r. Taki termin narzuca Zarząd Dróg i Mostów.
Do miasta zgłosiły się trzy firmy zainteresowane projektowaniem. Tylko jedna, z ceną niespełna 607 tys. zł, mieści się w budżecie ustalonym na 667 tys. zł. Pozostałe dwie są za drogie (ceny poniżej). Jeżeli tylko oferta najtańszej firmy okaże się poprawna, miasto będzie mogło podpisać z nią umowę.
Czego oczekuje Ratusz
Miasto chce, by w 21 dni od podpisania umowy projektanci dostarczyli wstępną koncepcję z dwoma wariantami. Jeden ma przewidywać światła na skrzyżowaniu z ul. Sławinkowską i Zbożową, drugi inne rozwiązanie. Urzędnicy wybiorą jedną z wersji, wtedy na dobre zacznie się projektowanie.
Ratusz wymaga sygnalizacji na skrzyżowaniu ul. Zelwerowicza z Bohaterów Września. Światła nie są planowane na mniejszych skrzyżowaniach (z planu zagospodarowania wynika, że chodzi o skrzyżowania z ul. Zielone Wzgórze, Kameliową i Korzenną), ale droga ma być zaprojektowana tak, by w przyszłości także tu mogły stanąć sygnalizatory.
Przedłużenie ul. Zelwerowicza będzie mieć dwie jezdnie, na każdej po dwa pasy, a na skrzyżowaniach dodatkowe pasy do skrętu. Po obu stronach mają być chodniki i drogi rowerowe, zaś pod ulicą wodociąg i kanalizacja sanitarna.
Mają tu jechać autobusy
Nowa droga ma być gotowa na przyjęcie autobusów. – Przystanki powinny znajdować się w rejonie skrzyżowań z ul. Zbożową i ul. Bohaterów Września, a pomiędzy nimi powinien znaleźć się co najmniej jeden zespół przystanków pośrednich – pisze w wytycznych dla projektantów Sławomir Podsiadły, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego. Nie wskazuje dokładnej lokalizacji „pośrednich” przystanków, bo „brak jest informacji w zakresie planowanych skrzyżowań na przedłużeniu ul. Zelwerowicza”.
Projekt nie będzie przewidywać pętli autobusowej koło przyszłego cmentarza przy skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Września. – Budowa pętli przy ul. Zelwerowicza nie jest konieczna, ponieważ planowana jest rozbudowa istniejącej pętli przy Zbożowej – wyjaśnia Jędrek.
Kiedy zacznie się budowa
Ratusz nie podaje terminu rozpoczęcia budowy. – Zadanie będzie zgłoszone do ujęcia w budżecie miasta dopiero po opracowaniu dokumentacji i uzyskaniu wszystkich wymaganych pozwoleń – wyjaśnia Grzegorz Jędrek. Nie podaje też szacunkowych kosztów, które mogą być duże ze względu na wiadukty planowane tu, gdzie droga przejdzie nad wąwozem. Wstępna kwota może być znana wiosną. – Pierwsze szacunki kosztów poznamy po przygotowaniu koncepcji, a dokładniejszą kwotę wskaże gotowa dokumentacja.
Ile chcą projektanci
* 666,5 tys. zł to kwota zarezerwowana na projekt w kasie miasta, * 606,6 tys. zł chce konsorcjum zawiązane przez warszawską firmę Urban Media i skierniewicki Rem Projekt, * 719 tys. zł życzy sobie lubelska firma ToMaR Drog, * 1 369 tys. zł to cena zaproponowana przez firmę Trasa z Jakubowic Konińskich