Politechnika Lubelska kupiła sprzęt, dzięki któremu naukowcy będą mogli wytwarzać nowoczesne części do budowy samolotów. Dzięki identycznym maszynom powstają promy kosmiczne i bolidy F-1.
– W takich urządzeniach powstają elementy konstrukcyjne samolotów, promów kosmicznych czy bolidów Formuły 1.
Lubelscy naukowcy dzięki nowej maszynie będą zajmowali się materiałami, które mogą znaleźć zastosowanie w lotnictwie.
– Nasza uczelnia nawiązała współpracę z Agustą Westland (która jest właścicielem m.in. fabryki śmigłowców w Świdniku – red.).
Teraz, dzięki temu urządzeniu, będziemy mogli wykonywać zlecenia m.in. dla tej firmy. Ale także dla innych z branży lotniczej – zapowiada Iwona Czajkowska-Deneka, rzecznik PL.
– Mogą tu powstawać elementy skrzydeł czy łopat do samolotów i śmigłowców. Czyli bardzo odpowiedzialne struktury, które muszą mieć odpowiednią jakość – wyjaśnia Bieniaś.
– Możemy też wytwarzać i szczegółowo badać próbki materiałów, z których takie elementy będą potem produkowane – dodaje Czajkowska-Deneka.
Autoklaw to hermetycznie zamykana komora o regulowanym ciśnieniu i temperaturze. Służy do wytwarzania zaawansowanych materiałów kompozytowych, wzmacnianych m.in. włóknami szklanymi, węglowymi, hybrydowymi oraz wytwarzania tzw. kompozytów inteligentnych.
– Mówiąc krótko: ta maszyna pozwala na składanie, formowanie i łączenie różnych elementów z wielu kompozytów, i to tych najnowocześniejszych – tłumaczy rzeczniczka uczelni.
Ta technologia należy aktualnie do najbardziej zaawansowanych metod kształtowania elementów konstrukcyjnych w przemyśle kosmicznym i lotniczym (m.in. przy budowie samolotów Airbus 380 i Boeing 787) oraz motoryzacyjnym (bolidy Formuły 1).
Dzięki niej można tworzyć elementy samolotów, promów kosmicznych czy bolidów, które są bardziej wytrzymałe, sztywniejsze i odporniejsze na uderzenie.
Sprzęt kosztował ok. 800 tys. zł. Pieniądze na jego zakup pochodziły z projektu AERONET – Dolina Lotnicza (współfinansowanego przez Unię Europejską), który lubelska uczelnia prowadzi razem z kilkoma innymi wyższymi szkołami technicznymi w kraju.