Choć żaden z pewniaków się nie sprawdził, maturzyści byli zadowoleni - tematy z języka polskiego były łatwe. Większość z 32 tysięcy lubelskich abiturientów pisała wczoraj na trzeci temat - o życiowych wyborach bohaterów literackich.
Ale zanim maturzyści mogli przyznać kuratorowi rację, wcześniej musieli przezwyciężyć stres. Tradycyjnie już przed szkołami panowie demonstrowali marynarki obszyte od wewnątrz ponumerowanymi kieszonkami ze ściągawkami, a ich koleżanki wyciszały dzwonki w telefonach komórkowych. Te jednak były odbierane przed wejściem ma sale.
- Już nie ma się czym denerwować - mówili zgodnie na kwadrans przed godz. 9 Maciej Drożdżyk i Karolina Kłos z II LO im. Zamoyskiego w Lublinie. Z maturalnych pewniaków wymieniali motyw władzy i Unii Europejskiej, a także kobiety. Podobnie jak ich koledzy, którzy także stawiali na te tematy, nie trafili.
Większość uczniów po zakończonym egzaminie była jednak zadowolona. Wielu wybrało temat nr 3. W niektórych szkołach pisały go całe klasy.
- Sam, bez żadnych pomocy naukowych, napisałem siedem stron
- mówił tuż po wyjściu z sali Konrad Boguta z Zespołu Szkół Samochodowych w Lublinie.
Opinie rodziców i nauczycieli nie zawsze były jednak przychylne.
- Tematy były bardzo wieloznaczne - stwierdził jeden z lubelskich polonistów. - Może i pozwoliły uczniom wypisać się, ale pozwalały też na lanie wody. Wprawdzie są kryteria, według których można oceniać prace, ale są równie wieloznaczne jak same tematy.
Co dalej, maturzysto
• Część ustna zaczyna się, kiedy ogłoszone zostaną wyniki części pisemnej. W małych szkołach - nawet w tym tygodniu, w dużych - w przyszłym. Egzaminy dojrzałości muszą się zakończyć do 15 czerwca.
• Egzaminy poprawkowe: część ustna 25-29 sierpnia, część pisemna dopiero w przyszłym roku.
• Egzaminy wstępne na studia - koniec czerwca, początek lipca.
Tematy z języka polskiego
2. Mówi się, że sztuka wzbogaca człowieka. Rozważ ten problem odwołując się do wybranych dzieł literackich, malarskich, muzycznych i innych.
3. Człowiek całe życie musi dokonywać wyborów. Omów zagadnienie na kontrastowo wybranych sytuacjach z biografii bohaterów literackich.
4. Zaproponuj sposoby odczytania wiersza Ewy Lipskiej "Córeczka Z” z tomu "Sklepy zoologiczne”.