Na spore problemy z wydostaniem się z osiedla narzekają mieszkańcy blokowisk rosnących przy najdalszym odcinku ul. Jana Pawła II. Jedyny wyjazd spod ich domów biegnie przez ul. Gęsią, na której co rano stoi długa kolejka. Nasz Czytelnik pyta, czy zanosi się tu na jakąś poprawę. Ratusz zapowiada zmiany.
Blokowiska Węglina Południowego są jedną z najszybciej zaludniających się części miasta. Stały meldunek przy ul. Koralowej, Cyrkoniowej i Gęsiej ma już prawie 2,5 tys. osób. W ciągu dwunastu miesięcy zameldowało się tu prawie 500 osób, w okolicy powstają już nowe bloki, a urząd wydaje kolejne pozwolenia na budowę.
Równie szybko narasta problem z wyjazdem z osiedla uzależnionego od jednej drogi, czyli wspomnianej Gęsiej, która biegnie do ul. Jana Pawła II. – W godzinach porannych, mniej więcej od godz. 6.50 do 7.30, ruch samochodów odbywa się w żółwim tempie, co powoduje 10 do 15 minut oczekiwania na wyjazd z osiedla – pisze do naszej redakcji jeden z Czytelników.
Sprawdziliśmy ze stoperem
W środę rano zjawiliśmy się na ulicy ze stoperem w ręce. Tego poranka nie było aż tak ciężko, jak relacjonował nasz Czytelnik, ale swoje trzeba było odczekać. Między godz. 7.00 a 7.30 przejazd Gęsią od Koralowej do Jana Pawła II zajmował pięć minut, nigdy krócej, czasem dłużej. Wszystko zależało od „łaskawości” świateł na skrzyżowaniu koło Biedronki.
Zielone światło dla wyjeżdżających z osiedla na wprost i w prawo jednym razem świeciło przez 45 sekund, innym tylko przez 20. Było to uzależnione od tego, czy naprzeciw stał autobus zaczynający kurs przy centrum handlowym i zamierzający skręcać w lewo w ul. Jana Pawła II. Jeżeli czujniki stwierdzały jego obecność, to sterownik skracał zielony sygnał dla wyjeżdżających z osiedla i umożliwiał wyjazd autobusowi. Na kolejne zielone od strony blokowisk czekało się półtorej minuty.
Mieszkańcy mają tego dość
– Trudno sobie wyobrazić, co będzie się działo w okresie zimowym przy opadach śniegu i zaśnieżonych ulicach, gdy ostrożność kierowców jeszcze bardziej ograniczy ruch na tym osiedlu – martwi się nasz Czytelnik. – Czy planowane inwestycje przyczynią się do polepszenia ruchu na osiedlowych ulicach i w szybkim tempie połączą je z głównymi drogami, czy też osiedle zostanie jeszcze bardziej zakorkowane? Czy władze miasta mają jakiś plan na najbliższą przyszłość, czy zarząd dróg może coś zrobić z wydłużeniem zielonego światła dla osób wyjeżdżających z osiedla?
Ratusz zapowiada zmiany
Urząd Miasta zapewnia, że pracuje już nad nową organizacją ruchu dla skrzyżowania ul. Gęsiej z ul. Jana Pawła II. – Pośród wstępnych koncepcji rozważana jest zmiana dotychczasowego pasu do skrętu w lewo na pas do skrętu w lewo i na wprost – informuje Grzegorz Jędrek z biura prasowego w lubelskim Ratuszu. – Natomiast z prawego pasa możliwy byłby skręt w prawo.
Miasto przymierza się również do przeprogramowania sygnalizacji, by ułatwić dojazdy mieszkańcom blokowisk skazanych na jazdę przez Gęsią.
– Rozwiązanie doświadczalne, które jest przez nas brane pod uwagę, zakłada dłuższy czas zielonego światła dla wyjazdu z Gęsiej od godz. 6 do 8. Odbyłoby się to kosztem skrócenia zielonego światła na ul. Jana Pawła II oraz na przejściach dla pieszych – informuje Jędrek. Taka zmiana miałaby ułatwić poranne wyjazdy z osiedla. Ratusz planuje też ułatwić popołudniowe powroty z pracy. – W godzinach popołudniowych wprowadzony byłby dłuższy czas trwania zielonego światła dla skrętu z ul. Jana Pawła II.
Jak prędko można się spodziewać wspomnianych zmian w ustawieniach sygnalizacji? – To rozwiązanie doświadczalne planujemy wprowadzić najpóźniej do końca grudnia obecnego roku – odpowiada Jędrek.
Co na dłuższą metę?
Urzędnicy zapewniają, że zmiana ustawienia sygnalizacji to tylko doraźne działanie i że zastanawiają się nad dalej idącymi zmianami. – Obecnie nasz Wydział Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością prowadzi analizy natężenia ruchu – informuje biuro prasowe Ratusza. Pomiary mają dotyczyć nie tylko liczby i kierunków poruszania się samochodów, ale też rowerzystów i pieszych. – To pierwszy etap prognozowania ruchu na następne lata w związku z ciągłym oddawaniem do użytku kolejnych bloków mieszkalnych. Jednocześnie analizujemy warianty rozwoju układu drogowego dla całego tego rejonu, w tym przebudowę i modernizację istniejącego skrzyżowania.