5- i 6-latki pojeżdżą elektrycznymi samochodzikami, a nastoletni rowerzyści poznają zasady ruchu drogowego na mini-ulicach. Najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce zacznie działać w Lublinie w jeszcze w tym roku.
– Wpłynęły trzy: dwie firm lubelskich, jedna warszawskiej – informuje Mariusz Szmit, dyrektor MOSiR. Która z nich zbuduje kompleks? Dowiemy się za ok. 1,5 tygodnia. – Teraz oferty będą analizowane i oceniane przez komisję przetargową – zapowiada Szmit.
Budowa ruszy wiosną. Projekt jest podzielony na dwa zadania – miasteczko rowerowe i ruchu drogowego. Oba powstaną w tym roku – jedno do czerwca, drugie do października.
Miasteczko – w Parku Ludowym, od strony centrum miasta, z dogodnym połączeniem ze ścieżką rowerową biegnącą nad Bystrzycą. Na terenie o powierzchni 2,5 hektara powstaną 3 ronda różnej wielkości, w tym jedno z sygnalizacją świetlną, a także 10 skrzyżowań. W sumie, 1300 metrów alejek rowerowych z wiatą na rowery i budynkiem socjalnym.
– Na coś takiego miasto czekało ponad 30 lat – podkreśla Arkadiusz Kalita z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie. – Teraz egzaminy na kartę rowerową przeprowadza się w warunkach polowych. Miasteczko rowerowe pozwala uczyć i egzaminować w odpowiednich warunkach. A dodatkowo, będzie to pierwszy w województwie profesjonalny ośrodek egzaminowania na kartę motorowerową .
Prawdziwym hitem będzie miasteczko ruchu drogowego w obiektach MOSiR przy Al. Zygmuntowskich. – Pod namiotem, w którym zimą działa lodowisko, będzie rozkładane miasteczko, z którego będą korzystać dzieci już w wieku 5 lat – zapowiada Ryszard Pasikowski, szef Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Lublinie.
Mali kierowcy w elektrycznych autach będą mieli do dyspozycji uliczki z 52 znakami drogowymi, 10 sygnalizatorami świetlnymi, myjnią i stacją paliw. Będą tam też chodniki i plac zabaw. – To doskonały środek dydaktyczny do nauki bezpiecznego poruszania się po drogach już od najwcześniejszych lat – dodaje Pasikowski. W dni powszednie przedszkola i szkoły będą mogły korzystać bezpłatnie z obu ośrodków.
Obie inwestycje realizuje Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji przy wsparciu Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Lublinie i Wydziału Ruchu Drogowego KWP. Pieniądze na realizację projektu pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.