Pięć firm chce zająć się przygotowaniem prezentacji województwa lubelskiego na EXPO 2020 w Dubaju. Urząd Marszałkowski chce przeznaczyć na to 2 mln 760 tys. zł. W tej kwocie mieszczą się cztery ze złożonych ofert.
Największa światowa wystawa nie doszła do skutku w pierwotnie zaplanowanym terminie ze względu na pandemię koronawirusa. EXPO 2020 i została przełożona na przełom 2021 i 2022 roku. Lubelskie w największym mieście Zjednoczonych Emiratów Arabskich ma promować się w dniach 10-16 lutego przyszłego roku w ramach tzw. Tygodnia Regionalnego.
Pod koniec lipca Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na przygotowanie i organizację prezentacji naszego regionu. Usługa dotyczy nie tylko samej ekspozycji, ale też zapewnienie transportu i całego pobytu 48-osobowej delegacji w Dubaju. W jej skład wejdą przedstawiciele zarządu województwa, urzędnicy oraz reprezentanci partnerów, m.in.: Muzeum Wsi Lubelskiej, Fundacji Sztukmistrze, robotycznej drużyny Spice Gears z Kraśnika, podmiotów zajmujących się pokazami medycznymi czy prelegenci z branż rolno-spożywczej i medycznej.
W postępowaniu wpłynęło pięć ofert. Najtańsza z nich opiewa na 1 mln 790 tys. zł. Kolejne wynoszą odpowiednio: 1 mln 873 tys. zł, 1 mln 994 tys. zł i 2,5 mln zł. Najdroższa została wyceniona na nieco ponad 3,1 mln zł i jako jedyna nie mieści się w kwocie, jaką urząd zamierza przeznaczyć na zamówienie. Ta wynosi 2 mln 760 tys. zł i została ustalona na podstawie dziewięciu propozycji przesłanych wcześniej przez firmy zainteresowane realizacją usługi.
– Obecnie trwa ocena złożonych ofert – informuje Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy marszałka województwa lubelskiego. Zaznaczmy, że wiodącym kryterium przy wyborze wykonawcy nie będzie cena, a „koncepcja zagospodarowania przestrzeni wystawienniczych”.
Jak Lubelskie chce się promować w Dubaju? Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, tematem przewodnim wystawy ma być hasło „Województwo Lubelskie Spichlerzem Polski”. Wiodącymi symbolami będą: pszczoła, owoce, zioła i malownicze tereny zielone Lubelszczyzny, a koncepcja powinna opierać się także na wyeksponowaniu naturalnych i przyrodniczych walorów województwa z uwzględnieniem m.in. stadniny koni arabskich w Janowie Podlaskim. Ma w niej być również wyeksponowany potencjał naukowy regionu, m.in. poprzez medycynę i wykwalifikowany kapitał ludzki.
Wiadomo, że określone w przetargu zadania nie będą jedynymi wydatkami związanymi z EXPO 2020. Zarząd województwa podjął do tej pory decyzje o wydaniu dodatkowych kwot na ten cel. Chodzi o 103 tys. zł na produkty i materiały promocyjne, 112 tys. zł na ręcznie wykonaną ceramikę artystyczną, 32 tys. zł na akwarele przedstawiające najsłynniejsze konie wylicytowane podczas aukcji Pride of Poland w janowskiej stadninie oraz 18 tys. zł na wyprodukowanie maskotki w kształcie pszczoły i zakup drewnianych łamigłówek. Te zakupy w sumie będą kosztowały 265 tys. zł.