W piątek Przedszkole nr 54 w Lublinie jako pierwsze i jedyne w Polsce otrzymało Certyfikat Przedszkola Froeblowskiego. Sześć innych placówek otrzymało certyfikaty grupy froeblowskiej.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
Certyfikaty przyznane są przedszkolom, których praca dydaktyczno-wychowawcza prowadzona jest w oparciu o koncepcję pedagogiczną Fridricha Froebla.
– Jego innowacyjny program wdrożyliśmy w naszym przedszkolu 1 września 2014 r. Żeby to zrobić już rok wcześniej nasze nauczycielki rozpoczęły przygotowanie pod okiem specjalistów UMCS – opowiada Elżbieta Siebiec, dyrektor przedszkola nr 54.
Najważniejszą częścią programu jest zabawa z wykorzystanie tzw. podarków, czyli przedmiotów służących rozwojowi dziecka. To między innymi wełniane piłeczki, drewniane klocki w kształcie sześcianów, walców, graniastosłupów, mozaiki, czy patyczki i pierścienie umieszczone w drewnianych pudełkach ponumerowanych od 1 – 10.
– Dzięki nim dzieci rozwijają pomysłowość, kreatywność i umiejętność współpracy w zespołach oraz rozwijają postawy badawcze – wylicza Siebiec. – Dzieci nie tylko dobrze się bawią manipulując darami, ale także uczą się matematyki, operują nazwami figur geometrycznych, rozwijają wyobraźnię przestrzenną, uczą się współpracy, cierpliwości i porządku.
Z podarków maluchy mogą tworzyć też nowe formy. To, co powstanie uzależnione jest tylko i wyłącznie od ich inwencji twórczej. Dzięki takiej formie zabawy przedszkolaki rozwijają wyobraźnię przestrzenną, twórczą, konstrukcyjną oraz logiczno-matematyczną. Przygotowują się też do nauki szkolnej.
Zabawy o oparciu o koncepcję Froebla w poszczególnych grupach prowadzą także lubelskie przedszkola nr 43, 74, 76, 50, 12 i 13. Wszystkie otrzymały w piątek od Rafała Iskry, prezesa zarządu Froebel.pl. Imprezę uświetniło przedstawienie „Alicja w krainie darów” w wykonaniu małych artystów teatrzyku ,,Kurtynka” prowadzonego w ramach zajęć dodatkowych.
***
Friedrich Wilhelm Fröbel (Froebel) (21 kwietnia 1782 –21 czerwca 1852). Niemiecki pedagog, teoretyk i czołowy kreator wychowania przedszkolnego o orientacji humanistycznej. Był twórcą pierwszego systemu wychowania przedszkolnego zwanego fröbizmem.