Nowym tunelem pod peronami będziemy mogli przejść na skwerek, a stamtąd schodami przejdziemy wiaduktem kolejowym na drugą stronę ul. Kunickiego. Tak mają wyglądać okolice Dworca Głównego PKP. Robotnicy już zabrali się do pracy.
– Wykonawca wszedł już na plac budowy, najpierw musi m.in. zniwelować skarpę, w której miejscu powstanie skwer, konieczna jest też wycinka drzew – wylicza Andrzej Matysiewicz z lubelskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe. Robotnicy będą musieli też rozebrać znajdujące się tu budynki, a także rozebrać część torów na towarowej części stacji Lublin.
Na wyłożonym kostką skwerku urządzone zostaną zieleńce z ławeczkami, nasadzone zostaną też nowe drzewka. Na placyk prowadzić będzie tunel, który teraz zaczyna się na pl. Dworcowym, a kończy przy schodach prowadzących na dworcowy peron nr 3. Tunel ten ma być przedłużony do ul. Kunickiego, a jego wyjście na skwerek zostanie zadaszone.
Z placu będzie też można wejść schodami na wiadukt biegnący nad ul. Kunickiego. A później przejść nim w stronę ul. Garbarskiej dzięki temu, że wzdłuż torów wydzielony zostanie chodnik dla pieszych.
– Prace wiążące się z koniecznością zamknięcia ruchu na ul. Kunickiego zaczną się dopiero w przyszłym roku – podkreśla Matysiewicz. To będzie się, niestety, wiązać z dużymi utrudnieniami – ruch pod wiaduktem ma się odbywać wahadłowo. Magistrat zapowiadał, że ul. Kunickiego dostępna będzie tylko dla rowerów i komunikacji miejskiej. Inni kierowani byliby na objazd przez Wolską, Drogę Męczenników Majdanka, Krańcową i Dywizjonu 303.
Kolejarze wyjaśniają, że ograniczenie ruchu jest konieczne, by można było wyremontować wiadukt. Jezdnia pod nim będzie mieć po dwa pasy w każdym kierunku – dla pieszych zbudowane zostaną dwa tunele biegnące po obu stronach ul. Kunickiego. Jezdnia będzie też obniżona o 20 cm, lepsza będzie kanalizacja burzowa, pojawi się nowe oświetlenie, a sam wiadukt zostanie poddany gruntownej renowacji.
Zakończenie wszystkich robót planowane jest na pierwszy kwartał 2013 r. Koszt to 26 mln zł, z czego część pokryje unijna dotacja.