Od 1 kwietnia kierowców czekają nowe zasady korzystania ze Strefy Płatnego Parkowania. Ich nieznajomość może być bolesna np. wtedy, gdy kierowca nie będzie wiedział, że hybrydy nie parkują już za darmo. Albo wtedy, gdy opłaci postój do godz. 17, nie wiedząc, że płaci się do godz. 18. Co jeszcze się zmieni?
O zmianach, które mają być wprowadzane od 1 kwietnia, informują ulotki wkładane za wycieraczki zaparkowanych samochodów. Najbardziej zauważalne będą nowe stawki opłat.
Będziemy płacić więcej
Stawki pójdą w górę zwłaszcza w ścisłym centrum, czyli najdroższej podstrefie A. Dzisiaj za pierwszą godzinę postoju płaci się tu 3 zł, a od przyszłego miesiąca będzie to już 3,90 zł. Tańsza część Strefy Płatnego Parkowania zostanie podzielona na podstrefę B, w której za pierwszą godzinę zapłacimy 2,50 zł, oraz na podstrefę C, gdzie pierwsza godzina parkowania ma kosztować 2 zł.
Oczywiście zmienią się też stawki za kolejne godziny postoju. W efekcie pozostawienie samochodu na trzy godziny będzie kosztować w najdroższej podstrefie A 14 zł, w podstrefie B zapłacimy za to 9,10 zł, natomiast w najtańszej części 7,20 zł.
Parkomaty do odnowy
Nowych stawek muszą się nauczyć nie tylko kierowcy, ale również parkomaty. Tym zajmie się nowy-stary operator strefy, czyli grudziądzka spółka City Parking Group, która przez ostatnie lata zarządzała strefą i wygrała kolejny przetarg na jej obsługę, bo zgłosiła się jako jedyna. Firma nie musi wymieniać urządzeń, ale jest zobowiązana poddać je renowacji.
– Od 16 marca sukcesywnie wprowadzane będą zmiany w parkomatach, w których będą wymieniane panele przednie oraz podzespoły zewnętrzne – zapowiada Grzegorz Jędrek z biura prasowego w lubelskim Ratuszu. Zapewnia, że urządzenia płynnie przejdą ze starych stawek na nowe. – Do końca marca parkomaty będą działać na starych zasadach, a nowe stawki będą wprowadzone od 1 kwietnia.
Nie zanosi się na przerwę w działalności Biura Strefy Płatnego Parkowania. – Pozostanie w tym samym miejscu, przy Chopina 18 – potwierdza Jędrek. Od kwietnia biuro ma być zamykane o godzinę później niż teraz, czyli będzie pracować od godz. 8 do 18.30.
Zmiany w abonamentach
Właśnie na Chopina będą musieli przyjść ci, którzy zechcą zakupić ogólnodostępny abonament. Miesięczne karnety mają kosztować 220 zł w podstrefie A, 180 zł w podstrefie B oraz 150 zł w najtańszej części. Abonamenty półroczne będą sprzedawane odpowiednio za 1000, 850 oraz 750 zł, zaś roczne po 1800, 1500 i 1300 zł.
Od kwietnia tańsze abonamenty typu „M” będą przysługiwać tylko tym mieszkańcom Strefy Płatnego Parkowania, którzy – to kolejna zmiana – rozliczają się z podatku dochodowego PIT w Lublinie. Abonament „M” zdrożeje z obecnych 100 do 150 zł za rok. Z wnioskiem o jego wydanie można będzie przyjść do biura przy Chopina.
Hybryda płaci, elektryk nie
Rewolucja czeka posiadaczy samochodów hybrydowych, którzy nie będą już zwolnieni z opłat za parkowanie. Albo zapłacą tak jak wszyscy inni posiadacze, albo postarają się o specjalny abonament za 80 zł miesięcznie, który będzie wydawany tylko osobom rozliczającym podatek PIT w Lublinie. Z wnioskiem o taki abonament będzie można przyjść do biura Strefy Płatnego Parkowania.
Pojazdy elektryczne w dalszym ciągu mają być zwolnione z opłat za postój.