O miesiąc, aż do końca listopada przedłużone ma być działanie Lubelskiego Roweru Miejskiego. Później jednoślady zostaną zabrane do magazynu, a na ulice powrócą wiosną, ale… już po raz ostatni. W roku 2021 w Lublinie ma działać nowy system publicznych rowerów, najprawdopodobniej częściowo elektryczny.
Teoretycznie miejskie rowery powinny być dostępne do końca października, bo taka data widnieje w umowie między miastem a operatorem systemu, spółką Nextbike Polska. Umowa pozwala jednak na dłuższe działanie wypożyczalni, jeżeli pogoda sprzyja jeździe na dwóch kółkach. Tegoroczna jesień, jak na razie, jest ładna, dlatego rowery jeszcze z nami zostaną.
– System w tym roku będzie funkcjonował do 30 listopada – zapowiada Grzegorz Jędrek z biura prasowego w lubelskim Ratuszu, ale zastrzega, że wszystko będzie zależeć od panujących warunków atmosferycznych. – W razie pogorszenia pogody sezon może zostać zakończony przed końcem listopada.
Przyszłoroczny sezon Lubelskiego Roweru Miejskiego będzie już ostatnim. – Obecna umowa z operatorem systemu wygasa z końcem grudnia 2020 roku – potwierdza Jędrek. Władze miasta już zapowiadają, że zbudują nowy system publicznych rowerów, ale na razie nie przesądzają tego, jak ma wyglądać. Przed rowerzystami jest również dyskusja o cenach.
Niemal pewne jest to, że w roku 2021 wśród miejskich rowerów pojawią się również pojazdy z napędem elektrycznym. W Ratuszu mówiono już, że takie jednoślady byłyby przydatne zwłaszcza wokół ścisłego centrum, które położone jest na wzniesieniu. Dzięki temu łatwiej można byłoby wjechać pod górkę ul. Bernardyńską, Dolną Panny Marii, al. Piłsudskiego, Lubomelską, Dolną 3 Maja, Lubartowską i Wyszyńskiego. Przydałoby się to nie tylko tym, którzy nie lubią wysiłku, ale też osobom starszym, dla których wspomniane ulice są po prostu zbyt strome na jazdę rowerem.
Ze wstępnych deklaracji wynika też, że do nowej sieci Lubelskiego Roweru Miejskiego mogą być włączone jednoślady towarowe. Takie pojazdy już dziś można wypożyczać w filiach Miejskiej Biblioteki Publicznej przy Szaserów 13/15, Bursztynowej 20, Relaksowej 25, Peowiaków 12 oraz przy ul. Bazylianówka 85. Każdy z rowerów może zabrać 100 kg lub czwórkę dzieci, a jeden z nich ma elektryczne wspomaganie, jednak pojazdy działają poza siecią Lubelskiego Roweru Miejskiego, a do ich wypożyczenia jest potrzebna (co nie jest akurat wielkim problemem) karta biblioteczna.
Ratusz zapewnia, że już wkrótce „podejmie działania, które określą koncepcję systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego w latach kolejnych”.
Miejski rower w liczbach
* W systemie działa obecnie 961 rowerów dostępnych w 98 wypożyczalniach
* Od początku działania systemu (2014 r.) rowery wypożyczano ponad 3 mln razy.
* Zsumowany czas wszystkich wypożyczeń to ponad 100 lat i 4 miesiące.