Zespół Szkół Transportowo-Komunikacyjnych w Lublinie jest jedną z 49 polskich szkół, która testuje wirtualne laboratoria logistyczno-spedycyjne i magazynowe. To nowość, która ma pomóc uczniom w zdobyciu praktycznych umiejętności – niezbędnych przy szukaniu pracy.
– Takie projekty są potrzebne, bo uczą młodych ludzi, jak wykorzystywać wiedzę w praktyce. Absolwent technikum, który zna podstawy obsługi systemu, to dla nas cenny nabytek, jest bardziej samodzielny i nie wymaga intensywnych szkoleń – mówi Ryszard Wtorkowski, prezes Grupy Kapitałowej LUG, ambasadora projektu.
Dzięki wirtualnym laboratoriom szkoły bez ponoszenia dodatkowych kosztów (związanych z zakupem licencji czy specjalistycznego sprzętu) oferują uczniom dostęp do nowoczesnych technologii wykorzystywanych na co dzień w biznesie.
To możliwe dzięki umieszczeniu oprogramowania na serwerach zewnętrznych, z którymi szkolne komputery łączą się za pośrednictwem Internetu.
Dostęp do materiałów dydaktycznych, takich jak prezentacje multimedialne, filmy instruktażowe i podręczniki, to ogromne ułatwienie nie tylko dla nauczycieli prowadzących zajęcia laboratoryjne, ale przede wszystkim dla uczniów.
– Jeden z uczniów po niecałych 2 miesiącach nauki dostał się na praktyki, gdzie wiedza zdobyta podczas zajęć wystarczyła, żeby samodzielnie wykonywał zadania realizowane przez etatowych pracowników – mówi Paweł Fajfer, kierownik projektu.
– To pokazuje, jak wielkie możliwości otwiera przed uczniami znajomość obsługi systemów tej klasy. Wierzymy, że uczniowie nie tylko łatwiej znajdą pracę, ale przede wszystkim chętniej pójdą na studia.
W pierwszej połowie 2012 r. zajęcia w wirtualnych laboratoriach będzie mogła prowadzić każda szkoła w Polsce. W przyszłości w wirtualnych firmach będzie można uczyć się także na innych kierunkach zawodowych, takich jak finanse czy administracja.