Znamy wyniki konkursu na lokale, które będą oficjalnie polecane przez miasto. Tytuł „Miejsca Inspiracji” przyznano dziesięciu gastronomom. Będą mogli się nim posługiwać przez dwa lata.
Główną nagrodę zdobyła restauracja 2 PI ER. – Istniejemy na rynku niecałe dwa lata. Chcieliśmy stworzyć kuchnię nietypową, pokazującą, jak wiele dobrych przepisów mieści się w tradycji Lublina, jak szeroką mamy gamę smaków – tak Małgorzata Stachyra, współwłaścicielka lokalu opowiada o przepisie na gastronomię.
Tytuł dostały też następujące restauracje: 16 Stołów, Chapter One by Piotr Kwiatosz, EGO, The Olive, restauracja żydowska Mandragora oraz ParZona Cafe, Perłowa Pijalnia Piwa i Trybunalska City Pub.
Nagrodę publiczności, przyznawaną za pośrednictwem internetu, dostała Kawiarnia i Księgarnia „Między Słowami”.
Przy każdym z tych lokali ma świecić oficjalne logo programu „Miejsce Inspiracji”.
– Do konkursu zgłosiło się 20 znakomitych restauracji – mówi Iwona Haponiuk, zastępca dyrektora Wydziału Sportu i Turystyki w Urzędzie Miasta, bo właśnie o turystykę tu chodzi. – Kaseton, który znajdzie się przed lokalem jest wskazówką dla turystów, że to lokal rekomendowany przez miasto – wyjaśnia Agata Patoleta z lubelskiego Ratusza.
Jak wybierano zwycięzców? Liczyła się nie tylko karta dań. – Przede wszystkim ceniona była kreatywność, poszukiwanie historii związanych z Lublinem – dodaje Patoleta. Ponadto każdy lokal musiał zorganizować jakieś wydarzenie. Wszystkich oceniała specjalna komisja. – Miała za zadanie wybrać dziewięciu laureatów, dziesiąty został wybrany przez publiczność.
– Starałam się, żeby ocena była jak najbardziej krytyczna, żeby nie być tym miękkim jurorem, który chce być miły – podkreśla Zuzanna Rożek, jurorka z magazynu kulinarnego Kukbuk, który będzie promować zwycięskie lokale. Miasto zapewni im też promocję w internecie.
Ale coś za coś: w każdym lokalu musi być stojak z materiałami promującymi miasto, a kelnerzy muszą wiedzieć, jakie atrakcje i jakie wydarzenia polecić turystom. Szkolenia zorganizuje im Urząd Miasta. – To, czy przyniosły efekty, będziemy sprawdzać podczas badań „tajemniczego klienta”, żeby utrzymać wysoki poziom – podkreśla Patoleta.
Tytuły „Miejsce Inspiracji” są przyznawane przez Ratusz od 2009 r.