W sobotę uroczystą galą i rozdaniem nagród zakończył się Lubelski Festiwal Filmowy. Grand Prix w konkursie Mistrzowie Pełnego Metrażu zdobył Ilgar Najaf z Azerbejdżanu. A Grand Prix Konkursów Krótkometrażowych Hajni Kis z Węgier
Lubelski Festiwal Filmowy to jeden z najstarszych w Polsce międzynarodowych festiwali kina niezależnego, znany do 2016 roku jako „Złote Mrówkojady”. Tegoroczna edycja wydarzenia, które połączyło konkurs filmowy z licznymi wydarzeniami trwała od 3 do 10 listopada. Festiwalowe projekcje (podczas których widzowie oglądali wyselekcjonowane obrazy z całego świata), warsztaty, spotkania z twórcami czy koncerty w tym roku odbywały się w Centrum Kultury, Akademickim Centrum Kultury "Chatka Żaka" i w Galerii Labirynt.
Choć Lubelski Festiwal Filmowy przestał być „Złotymi Mrówkojadami” to nadal laureaci dostają statuetki Złotych Mrówkojadów. W tym roku znakomita większość trafiła do zagranicznych twórców. O nagrody walczyło 8 filmów pełnometrażowych i 128 filmów krótkometrażowych. Tytuły te wybrała Komisja Kwalifikacyjna LFF po zapoznaniu się z 1721 zgłoszeniami.
Jury LFF w składzie: Piotr Kotowski, Michał J. Zabłocki, Bartosz Żurawiecki, Kaja Klimek nagrodziło:
MAŁE MRÓWKOJADY:
Zwycięzca: Owcze sztuczki/Sheep Tricks, reż. Sylvia Unglaub (Niemcy/Germany) 2017, 5’
Uzasadnienie: Za zabawną i przestępną lekcje ekologii dla najmłodszych.
MISTRZOWIE ANIMACJI:
Zwycięzca: Nic się nie dzieje/Nothing Happens, reż. Michelle Kranot, Uri Kranot (Dania/Denmark) 2017, 12’
Uzasadnienie: Za sugestywny klimat oraz prowokujące pytanie o tajemnicę losu.
MISTRZOWIE OBSERWACJI:
Zwycięzca: Siostry/Sisters, reż. Michał Hytroś (Polska/Poland) 2017, 19’
Uzasadnienie: Za niezachwiany optymizm życia przyjmującego z pokorą każdy następny dzień.
MISTRZOWIE DOBRZE ZAKRĘCENI:
Zwycięzca: M.A.M.O.N. (Monitor Against Mexicans Over Nationwide), reż. Alejandro Damiani (Urugwaj/Uruguay) 2016, 6’
Uzasadnienie: Za cenną satyrę na zapędy dyktatorskie we współczesnym świecie.
MISTRZOWIE GATUNKU:
Zwycięzca: Kapitalistis, reż. Pablo Muñoz Gómez (Belgia, Francja/Belgium, France) 2017, 14’
Uzasadnienie: Za ironiczny ukazanie fetyszy współczesnego kapitalizmu.
MISTRZOWIE EMOCJI:
Zwycięzca: Ostatni dzwonek/Last Call, reż. Hajni Kis (Węgry/Hungary) 2018, 27’
Uzasadnienie: Za przypomnienie, że na życiowy bilans nigdy nie jest za późno oraz za wyróżniającą się kreację głównej bohaterski.
MISTRZOWIE TEMATU:
Zwycięzca: Dziadek/Aaba, reż. Amar Kaushik (Indie/India) 2016, 22’
Uzasadnienie: Za oryginalne ujęcie tematu śmierci, a jednocześnie opowieść pełną humoru i liryzmu.
GRAND PRIX W KONKURSIE MISTRZOWIE PEŁNEGO METRAŻU (5 000 zł)
Zwycięzca: Granatowy sad/Pomegranate Orchard, reż. Ilgar Najaf (Azerbejdżan/Azerbaijan) 2017, 90’
Uzasadnienie: Za przejmujący opis rozpadu tradycyjnej rodziny poddanej presji społeczno-kulturowych przemian
GRAND PRIX KONKURSÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH (5 000 zł)
Zwycięzca: Ostatni dzwonek/Last Call, reż. Hajni Kis (Węgry/Hungary) 2018, 27’
Uzasadnienie: Za przypomnienie, że na życiowy bilans nigdy nie jest za późno oraz za wyróżniającą się kreację głównej bohaterski.
NAGRODA HONOROWA LUBELSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO ZA PRZEŁOMOWĄ FORMĘ FILMOWĄ
została przyznana filmowi „Kartka z Powstania” reż. Tomasz Dobosz, producent Mariusz Laszuk
NAGRODĘ IM. KRZYSZTOFA SZOTA
otrzymał film Szkolny blues/Schoolyard Blues, reż. Maria Eriksson-Hecht (Szwecja/Sweden) 2017, 17’
WYRÓŻNIENIE ORGANIZATORÓW
otrzymał film Serce miłości/A Heart of Love, reż. Łukasz Ronduda (Polska/Poland) 2017, 78’ za przekraczanie granic w łączeniu różnych sztuk audiowizualnych, co paradoksalnie okazuje się idealnym środkiem do opowiedzenia o trudnych relacjach damsko-męskich.
NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI
otrzymał film Szczęście, reż. Maciej Buchwald